Ilus Bike tõestab, et ratast saab ja tuleb taas leiutada

09.01.2025
Ilus Bike tõestab, et ratast saab ja tuleb taas leiutada. 09.01.2025. „Kui oma ideest teistega räägin, küsitakse mult ikka, et miks on vaja jalgratast uuesti leiutada. Aga kui inimesed ei püüaks midagi paremaks teha, sõidaksime ilmselt siiani hobuvankritega,“ sõnas Jaanipere. Ilusa Bike’i meeskond ei soovi mitte ainult ratast uuesti leiutada, vaid muuta ka linnas liikumist efektiivsemaks ning operaatorid kasumlikuks ja jätkusuutlikumaks. „Elektrijalgratas on geniaalne leiutis, aga kui suudame muuta selle ka modulaarseks ja lihtsasti kohandatavaks, siis saame lahendada veelgi suuremaid väljakutseid. Näiteks pikendame olemasolevate infrastruktuuride eluiga ja muudame inimeste liikumise mitmekesisemaks.“ Tudengivormelist ettevõtteks Jaanipere ja teiste Ilusa Bike’i asutajate teekond algas TalTechi ja Tallinna Tehnikakõrgkooli tudengivormeli meeskonnas FS Team Tallinn. Seal omandasid nad oskused ja teadmised, mis innustasid neid oma ettevõttega alustama. „Team Tallinnas tegutsemise ajal kogesime, kuidas Eesti meeskond suudab rahvusvahelistel võistlustel Euroopa autotööstuse hiidude toetatud meeskondadega väga edukalt konkureerida.“ Tudengivormel õpetas mitte ainult tehnilisi oskusi, vaid andis ka usku, et innovatsioon võib alguse saada väikeriigist. „Kui näed, et Tallinna tiim suudab üle trumbata suurriikide tegijaid, tasub sedavõrd positiivse suhtumise ettevõtlusesse kaasa võtta,” selgitas ta. Tudengivormeli meeskonna kogemusest inspireerituna otsustaski Jaanipere asutada koos tiimikaaslaste Konrad Ilustrumme ja Rando Puksoviga oma ettevõtte. Kui esialgu pakkusid nad inseneriteenuseid, siis peagi tekkis soov luua oma toode ja lahendada mõni oluline väljakutse. Nii sündiski Ilus Bike. Probleemide lahendamine modulaarsuse kaudu Ettevõte arendab rendijalgrattaid ning aitab lahendada jagatava mikromobiilsuse suurimaid probleeme: sõidukite kõrgeid kulusid, piiratud eluiga ja sobimatust linnalike reeglite ning infrastruktuuriga. „Meie rattad on lihtsad ning modulaarsed, mis tähendab, et neid saab vastavalt operaatori või linna vajadustele hõlpsasti kohaldada.” See lähenemine aitab pikendada vananevate ja juba olemasolevate taristute ja komponentide kasutusiga. „Meie eesmärk on luua rattad, mis suudavad töötada olemasoleva taristu või operaatori komponentidega, kohaneda linnade ja regioonide eripäradega ning pikendada seeläbi ratta ja infrastruktuuri kasutusiga vähemalt kümne aasta võrra. Selline uuendus aitab operaatoritel ja linnadel säästa miljoneid eurosid.” Kohandatavus ja modulaarsus annavad operaatorile paindlikkuse ning parandavad märgatavalt teenuse kättesaadavust. Esimene samm: Prototron ja Rohekiirendi Idee luua Ilus Bike ei sündinud üleöö. Tegemist oli “sahtlisse kirjutatud projektiga”, mis õigel hetkel uuesti ellu äratati. „Kui täitsime Prototroni kiirendi ankeeti, polnud meil veel ettevõtet loodud.“ Lisaks Prototronile osales Ilusa Bike’i meeskond ka rohetehnoloogia kiirendis. „Kiirendid andsid meile võimaluse luua prototüübid ja katsetada esimese kliendiga rattaid reaalsetes oludes, täpsemalt Tartus, mis on Euroopa rattaringluse edetabeli tipus.” Pikemas plaanis näeb Jaanipere, et Ilusa Bike’i rattaid saaks võtta kasutusele kõikjal Euroopa linnades. „Nõudlus elektrijalgrataste järele on jätkuvalt kasvamas. Euroopa linnades nähakse aina enam, et just jalgratas suudab muuta ühistranspordivõrgustiku aina efektiivsemaks.” Ilusa Bike’i meeskond plaanib jõuda 2025. aastal esimese masstoodetava rattani, mida annaks kohandaa vastavalt regiooni ja operaatori vajadusele. „Tegeleme aktiivselt arenduse, koostööpartnerite ja kliendisuhtlusega.“ Jaanipere usub, et rohetehnoloogiatel on tuleviku majanduses kindel koht. „Rohelisus ei ole eesmärk omaette – see rakendab efektiivsemaid lahendusi. Kui suudame tõhustada tegevusi, muutub maailm seeläbi ka jätkusuutlikumaks.” Eesti ettevõtluskeskkond: tugev platvorm idufirmadele Prototroni-sugused kiirendid ja erinevad rohetehnoloogia toetusmeetmed on Jaanipere hinnangul suurepärased. „Eesti eeliseks on väiksus ja majandussüsteemi lihtsus. Suudame efektiivselt tegutseda ka väikeste mahtudega. Samuti on meie ettevõtluskeskkond paindlik ja paljudest teistest riikidest vähem bürokraatlik.” Takistuseks võib saada aga eestlaste vähene optimism. „Meil on tihti raske uskuda suurtesse ideedesse. Seda tuleb muuta. Oleme piisavalt oskuslikud ja nutikad, et konkureerida suurte tegijatega. Peame olema julgemad.” Tema hinnangul vajame rohkem optimismi ja toetavat suhtumist. „Ei ole mõtet liialt palju kahelda, karta ja kalkuleerida. Lihtsalt tuleb pihta hakata, sest ainult nii sünnivad muutused.” “Meil on tihti raske uskuda suurtesse ideedesse. Seda tuleb muuta. Oleme piisavalt oskuslikud ja nutikad, et konkureerida suurte tegijatega. Peame olema julgemad.” Koostöö ülikoolidega on vajalik Jaanipere peab oluliseks ka ettevõtjate ja ülikoolide koostööd. Enamgi: koostööd tuleks võtta kui pikaajalist strateegiat, mitte mõne üksiku probleemi kiiret lahendust. „Ülikoolid on nagu suured laevad, mis pööravad aeglaselt, sest teadusuuringud on pikaajalised, ent väga vajalikud protsessid.“ Sellest hoolimata on ta veendunud, et süvatehnoloogiate arendamisel mängivad ülikoolid olulist rolli. „Kui tahame luua järjepidevat innovatsiooni, tuleb soodustada ettevõtete ja ülikoolide vahelist koostööd.“ Ilusa Bike’i tiimi üks suurimaid õppetunde väljendub Jaanipere sõnul selles, et alati ei pea ootama täiuslikku hetke. „Ideaalset ajastust ja lahendust ei pruugi olemas olla – tuleb lihtsalt alustada ja sammhaaval edasi liikuda.“ “Ideaalset ajastust ja lahendust ei pruugi olemas olla – tuleb lihtsalt alustada ja sammhaaval edasi liikuda.”
Ilus Bike kaasasutaja Rico Jaanipere Prototroni lava. Foto: Kaarel Metssalu

Ilus Bike kaasasutaja Rico Jaanipere Prototroni lava. Foto: Kaarel Metssalu

TalTechi vilistlase ja Prototroni mulluse kevadvooru võitja ning Ilusa Bike’i asutaja Rico Jaanipere sõnul on ettevõtte loomise taga julgus esitada küsimusi, mis võivad esmapilgul tunduda klišeelikud.

„Kui oma ideest teistega räägin, küsitakse mult ikka, et miks on vaja jalgratast uuesti leiutada. Aga kui inimesed ei püüaks midagi paremaks teha, sõidaksime ilmselt siiani hobuvankritega,“ sõnas Jaanipere.

Ilusa Bike’i meeskond ei soovi mitte ainult ratast uuesti leiutada, vaid muuta ka linnas liikumist efektiivsemaks ning operaatorid kasumlikuks ja jätkusuutlikumaks. „Elektrijalgratas on geniaalne leiutis, aga kui suudame muuta selle ka modulaarseks ja lihtsasti kohandatavaks, siis saame lahendada veelgi suuremaid väljakutseid. Näiteks pikendame olemasolevate infrastruktuuride eluiga ja muudame inimeste liikumise mitmekesisemaks.“

Tudengivormelist ettevõtteks

Jaanipere ja teiste Ilusa Bike’i asutajate teekond algas TalTechi ja Tallinna Tehnikakõrgkooli tudengivormeli meeskonnas FS Team Tallinn. Seal omandasid nad oskused ja teadmised, mis innustasid neid oma ettevõttega alustama. „Team Tallinnas tegutsemise ajal kogesime, kuidas Eesti meeskond suudab rahvusvahelistel võistlustel Euroopa autotööstuse hiidude toetatud meeskondadega väga edukalt konkureerida.“

Tudengivormel õpetas mitte ainult tehnilisi oskusi, vaid andis ka usku, et innovatsioon võib alguse saada väikeriigist. „Kui näed, et Tallinna tiim suudab üle trumbata suurriikide tegijaid, tasub sedavõrd positiivse suhtumise ettevõtlusesse kaasa võtta,” selgitas ta.

Tudengivormeli meeskonna kogemusest inspireerituna otsustaski Jaanipere asutada koos tiimikaaslaste Konrad Ilustrumme ja Rando Puksoviga oma ettevõtte. Kui esialgu pakkusid nad inseneriteenuseid, siis peagi tekkis soov luua oma toode ja lahendada mõni oluline väljakutse. Nii sündiski Ilus Bike.

Ilus Bike eesmärk on luua rattad, mis suudavad töötada olemasoleva taristu või operaatori komponentidega, kohaneda linnade ja regioonide eripäradega ning pikendada seeläbi ratta ja infrastruktuuri kasutusiga vähemalt kümne aasta võrra. Esimesed katsetused Tartu tänavatel on juba tehtud. Foto: Ilus Bike

Ilus Bike eesmärk on luua rattad, mis suudavad töötada olemasoleva taristu või operaatori komponentidega, kohaneda linnade ja regioonide eripäradega ning pikendada seeläbi ratta ja infrastruktuuri kasutusiga vähemalt kümne aasta võrra. Esimesed katsetused Tartu tänavatel on juba tehtud. Foto: Ilus Bike

Probleemide lahendamine modulaarsuse kaudu

Ettevõte arendab rendijalgrattaid ning aitab lahendada jagatava mikromobiilsuse suurimaid probleeme: sõidukite kõrgeid kulusid, piiratud eluiga ja sobimatust linnalike reeglite ning infrastruktuuriga. „Meie rattad on lihtsad ning modulaarsed, mis tähendab, et neid saab vastavalt operaatori või linna vajadustele hõlpsasti kohaldada.”

See lähenemine aitab pikendada vananevate ja juba olemasolevate taristute ja komponentide kasutusiga. „Meie eesmärk on luua rattad, mis suudavad töötada olemasoleva taristu või operaatori komponentidega, kohaneda linnade ja regioonide eripäradega ning pikendada seeläbi ratta ja infrastruktuuri kasutusiga vähemalt kümne aasta võrra. Selline uuendus aitab operaatoritel ja linnadel säästa miljoneid eurosid.”

Kohandatavus ja modulaarsus annavad operaatorile paindlikkuse ning parandavad märgatavalt teenuse kättesaadavust.

Esimene samm: Prototron ja Rohekiirendi

Idee luua Ilus Bike ei sündinud üleöö. Tegemist oli “sahtlisse kirjutatud projektiga”, mis õigel hetkel uuesti ellu äratati. „Kui täitsime Prototroni kiirendi ankeeti, polnud meil veel ettevõtet loodud.“

Lisaks Prototronile osales Ilusa Bike’i meeskond ka rohetehnoloogia kiirendis. „Kiirendid andsid meile võimaluse luua prototüübid ja katsetada esimese kliendiga rattaid reaalsetes oludes, täpsemalt Tartus, mis on Euroopa rattaringluse edetabeli tipus.”

Pikemas plaanis näeb Jaanipere, et Ilusa Bike’i rattaid saaks võtta kasutusele kõikjal Euroopa linnades. „Nõudlus elektrijalgrataste järele on jätkuvalt kasvamas. Euroopa linnades nähakse aina enam, et just jalgratas suudab muuta ühistranspordivõrgustiku aina efektiivsemaks.”

Ilusa Bike’i meeskond plaanib jõuda 2025. aastal esimese masstoodetava rattani, mida annaks kohandaa vastavalt regiooni ja operaatori vajadusele. „Tegeleme aktiivselt arenduse, koostööpartnerite ja kliendisuhtlusega.“

Jaanipere usub, et rohetehnoloogiatel on tuleviku majanduses kindel koht. „Rohelisus ei ole eesmärk omaette – see rakendab efektiivsemaid lahendusi. Kui suudame tõhustada tegevusi, muutub maailm seeläbi ka jätkusuutlikumaks.”

Ilus Bike arendab rendijalgrattaid ning aitab lahendada jagatava mikromobiilsuse suurimaid probleeme: sõidukite kõrgeid kulusid, piiratud eluiga ja sobimatust linnalike reeglite ning infrastruktuuriga. Foto: Ilus Bike

Ilus Bike arendab rendijalgrattaid ning aitab lahendada jagatava mikromobiilsuse suurimaid probleeme: sõidukite kõrgeid kulusid, piiratud eluiga ja sobimatust linnalike reeglite ning infrastruktuuriga. Foto: Ilus Bike

Eesti ettevõtluskeskkond: tugev platvorm idufirmadele

Prototroni-sugused kiirendid ja erinevad rohetehnoloogia toetusmeetmed on Jaanipere hinnangul suurepärased. „Eesti eeliseks on väiksus ja majandussüsteemi lihtsus. Suudame efektiivselt tegutseda ka väikeste mahtudega. Samuti on meie ettevõtluskeskkond paindlik ja paljudest teistest riikidest vähem bürokraatlik.”

Takistuseks võib saada aga eestlaste vähene optimism. „Meil on tihti raske uskuda suurtesse ideedesse. Seda tuleb muuta. Oleme piisavalt oskuslikud ja nutikad, et konkureerida suurte tegijatega. Peame olema julgemad.”

Tema hinnangul vajame rohkem optimismi ja toetavat suhtumist. „Ei ole mõtet liialt palju kahelda, karta ja kalkuleerida. Lihtsalt tuleb pihta hakata, sest ainult nii sünnivad muutused.”

“Meil on tihti raske uskuda suurtesse ideedesse. Seda tuleb muuta. Oleme piisavalt oskuslikud ja nutikad, et konkureerida suurte tegijatega. Peame olema julgemad.”

Koostöö ülikoolidega on vajalik

Jaanipere peab oluliseks ka ettevõtjate ja ülikoolide koostööd. Enamgi: koostööd tuleks võtta kui pikaajalist strateegiat, mitte mõne üksiku probleemi kiiret lahendust. „Ülikoolid on nagu suured laevad, mis pööravad aeglaselt, sest teadusuuringud on pikaajalised, ent väga vajalikud protsessid.“

Sellest hoolimata on ta veendunud, et süvatehnoloogiate arendamisel mängivad ülikoolid olulist rolli. „Kui tahame luua järjepidevat innovatsiooni, tuleb soodustada ettevõtete ja ülikoolide vahelist koostööd.“

Ilusa Bike’i tiimi üks suurimaid õppetunde väljendub Jaanipere sõnul selles, et alati ei pea ootama täiuslikku hetke. „Ideaalset ajastust ja lahendust ei pruugi olemas olla – tuleb lihtsalt alustada ja sammhaaval edasi liikuda.“

“Ideaalset ajastust ja lahendust ei pruugi olemas olla – tuleb lihtsalt alustada ja sammhaaval edasi liikuda.”