Varem investoritelt üle 600 000 euro kaasanud Markedroid võitis Lattitude59-l auhinnaks 175 000 eurot. „Raha on loomulikult hea, aga Latitude’i võidu tegelik väärtus seisneb nähtavuses ja usalduses, mida see meile välisturgudel annab,“ ütles MarkeDroidi tegevjuht ja TalTechi vilistlane Toomas Teesaar.
Mida rohkem taastuvenergiat turule tuleb, seda hüplikumaks muutub elektritootmine. Samal ajal peab elektrivõrk toimima stabiilselt – pakkumine ja nõudlus peavad igal hetkel tasakaalus olema. Paljudes riikides, sealhulgas osaliselt ka Eestis, puudub aga toimiv mehhanism, mis võimaldaks akupankadel ja hajutatud tootjatel võrgu planeerimises ja stabiliseerimises osaleda. Tulemuseks on kriitiline taristu, mis ei suuda kõikuvate tingimustega piisavalt kiiresti kohaneda.
Lahendus koosneb kahest osast: esiteks juhib MarkeDroid akusid ja päikeseparke automaatselt vastavalt börsihindadele. Teiseks võimaldab platvorm klientidel osaleda elektrivõrgu tasakaalustamises – see toob neile lisatulu ja aitab ennetada olukordi, kus sageduse kõikumine võib viia kogu süsteemi seiskumiseni, nagu juhtus hiljuti Hispaanias.
„Meie roll on olla optimeerija ja orkestreerija ehk tehisintellekt koostab igale kliendile personaalse plaani. Hetkel on väga suur rõhk võrku müümisel, aga otsime tasakaalu ka müügi vs omatarbimise vahel, mis tagab varustuskindluse,“ selgitas ta.
“Meie roll on olla optimeerija ja orkestreerija ehk tehisintellekt koostab igale kliendile personaalse plaani. Hetkel on väga suur rõhk võrku müümisel, aga otsime tasakaalu ka müügi vs omatarbimise vahel, mis tagab varustuskindluse.”
Süsteem koostab 15-minutilise täpsusega plaani, kuidas järgmisel ööpäeval elektrit kasutada, müüa või salvestada. Kui tingimused muutuvad, tehakse uus prognoos. Nii saab kasutaja maksimeerida tulu ja vähendada sõltuvust kõikuvatest hindadest. „Mõnes Euroopa Liidu riigis on börsihind juba 15-minutilise sammuga, mis tähendab, et iga päev tuleb teha sadakond otsust. See aga lisab paindlikkust,“ selgitas ta.
„Enamik kliente on seni arvestanud, et päikesepaneelid tasuvad end ära 10–12 aastaga. Meie lahendus aitab tuua selle näitaja aga kolme aasta peale,“ märkis Teesaar.
Globaalsed sihid
Kuigi Ameerika Ühendriigid on paljude idufirmade unistuste sihtturg, otsustas MarkeDroid esmalt siseneda hoopis Kanadasse. Põhjuseks on turu küpsus – hinnakõikumised, kasvav energiasalvestuse vajadus ja võrgu stabiliseerimise probleemid on seal piisavalt aktuaalsed, et Eesti idufirma saaks oma lahendusega märkimisväärset lisaväärtust pakkuda.
Lisaks leidis MarkeDroid Kanadast tugeva kohaliku partneri, kes toetab neid turule sisenemisel ja aitab kaasa esimeste projektide käivitamisele. „Me ei vali turge emotsiooni, vaid vajaduse järgi. Kanadas on klientidel reaalne probleem, mida meie saame lahendada. Ameerikas pole see valukoht veel nii terav,“ ütles Teesaar.
Turuvalikut mõjutavad ka teadlikkus ja tehnoloogiline küpsus. Näiteks Hispaanias, kus MarkeDroid samuti tegutseb, polnud kuni hiljutise elektrikatkestuseni välja töötatud lahendusi, mis võimaldaksid akupankadel võrgu stabiliseerimises osaleda. See tõi valusalt esile vajaduse süsteemse moderniseerimise järele – valdkond, kus MarkeDroid suudab pakkuda toimivat ja juba rakendatavat lahendust.
„Enamik kliente on seni arvestanud, et päikesepaneelid tasuvad end ära 10–12 aastaga. Meie lahendus aitab tuua selle näitaja aga kolme aasta peale.”

Lahendus koosneb kahest osast: esiteks juhib MarkeDroid akusid ja päikeseparke automaatselt vastu börsihinda. Teiseks võimaldavad bad klientidel osaleda võrgu tasakaalustamises, mis toob neile lisatulu ja aitab vältida olukordi, kus sagedus läheb paigast ära ja kogu süsteem võib kokku kukkuda – nagu juhtus Hispaanias. Foto: MarkeDroid
Partnerlus kui kasvustrateegia
Ettevõtte laienemine ei toimu traditsioonilisel moel filiaale avades, vaid koostöös kohalike partneritega – paigaldajate, süsteemitootjate ja elektrimüüjatega, kes soovitavad MarkeDroidi lahendust oma klientidele. See koostöömudel töötab, sest loob väärtust kõigile osapooltele: paigaldajad saavad pakkuda kõrgema marginaaliga „tarka“ lahendust, lõppkliendid saavad rahaliselt mõõdetavat kasu ning süsteemitootjad näevad, et nende tehnoloogiat kasutatakse maksimaalse efektiivsusega. „Kui sa aitad partneril tema äri kasumlikumaks muuta, räägib ta sinust edasi. See ongi meie edu alus – soovitused, mitte agressiivne müük,“ ütles Teesaar.
MarkeDroidil on juba üle 850 maksva kliendi ning ettevõte on jõudmas kasumlikkuse lävele. Järgmiseks sammuks on turuosa suurendamine olemasolevates riikides ning laienemine uutele turgudele, kui seal tekib piisav vajadus ja valmisolek nutikate energialahenduste kasutuselevõtuks.
Eesti turg: tegelikkus on parem kui meediapilt
Ehkki Eesti avalikkuses kõlab sageli mure, et energiahindade kõikumine ja salvestuslahenduste piirangud muudavad süsteemi ebastabiilseks, näitab MarkeDroidi praktiline kogemus vastupidist. Teesaare sõnul on Eesti paljudest Euroopa riikidest ees – eelkõige tehnilise infrastruktuuri, paindlike hinnapakettide ja turu avatuse poolest.
„See, mida laiemas meedias räägitakse, on tihti üles ehitatud hirmudele ja müügiloogikale. Reaalses süsteemis on olukord hoopis parem – hinnad on stabiliseerunud, salvestustehnoloogia kättesaadavus on paranenud ning kliendid võivad saada väga häid tulemusi,“ märkis Teesaar.
“See, mida laiemas meedias räägitakse, on tihti üles ehitatud hirmudele ja müügiloogikale. Reaalses süsteemis on olukord hoopis parem – hinnad on stabiliseerunud, salvestustehnoloogia kättesaadavus on paranenud ning kliendid võivad saada väga häid tulemusi.”
Probleemkohti siiski leidub. Suurim kitsaskoht ei seisne mitte tarbijate valmisolekus ega tehnoloogias, vaid elektrivõrgu üldises valmiduses uusi lahendusi kasutusele võtta. Mitmetes riikides – ja osaliselt ka Eestis – puudub endiselt selgus, kuidas akupangad saaksid ametlikult osaleda võrgu planeerimises ja stabiliseerimises. Sellised regulatiivsed lüngad pidurdavad innovatsiooni ja takistavad turu täieliku potentsiaali avanemist.
Kuigi arenguruumi on, näeb Teesaar Eesti positsiooni pigem võimalusena. Ta võtab olukorra kokku nii: „Eestis on tekkinud väga soodne ökosüsteem energeetika-startup’ide jaoks. Meie turg on piisavalt väike et uusi lahendusi kiiresti testida, ja piisavalt arenenud, et neid ka edukalt käivitada. Kui oled Eestis edukas, siis on mujal juba lihtsam.“
Teesaar peab koostööd teadusasutustega kvaliteedigarantiiks – eriti just kriitiliste komponentide puhul, kus tehisintellekti arendus ja algoritmide töökindlus määravad toote usaldusväärsuse. Kuigi koostöö TalTechiga on seni olnud episoodiline, on peetud arutelusid ning võimalused tihedamaks koostööks on avatud. „Idufirmad liiguvad kiiresti, aga just seetõttu on vaja kindlust, et kõige olulisemad süsteemid on stabiilsed ja kvaliteetsed. Seal tuleb mängu teaduskoostöö,“ rääkis Teesaar.
“Idufirmad liiguvad kiiresti, aga just seetõttu on vaja kindlust, et kõige olulisemad süsteemid on stabiilsed ja kvaliteetsed. Seal tuleb mängu teaduskoostöö.”