DriveX: täiskäik tehisintellekti jõul

27.01.2025
DriveX: täiskäik tehisintellekti jõul. 27.01.2025. Ettevõtte kaasasutajat ja TalTechi vilistlast Rauno Sigurit on autod paelunud juba väikesest saati. Ta meenutab nostalgiliselt, kuidas noore poisina jalgrattal ringi sõites oli ta hobiks seebikaameraga autosid pildistada. Ent tema kirg ei jäänud lapsepõlve pidama – üks täiskasvanueas juhtunud ootamatu liiklusõnnetus pani Siguri mõtlema, kuidas muuta kindlustuse ja autoremondiga seotud asjaajamine lihtsamaks ning tõhusamaks. „Mulle ei mahtunud pähe, et väike parklakõks võib nõuda nõnda palju aega ja energiat.” Just isiklik kogemus andis tõuke luua DriveX. “Mulle ei mahtunud pähe, et väike parklakõks võib nõuda nõnda palju aega ja energiat.” Ajasäästlik tehnoloogia DriveX-i rakendus muudab kahjukäsitluse kiiremaks ja mugavamaks. Klient teeb telefoniga kahjustusest pildi, tehisintellekt analüüsib seda ning jagab automaatselt fotot kindlustusfirma, töökoja ja kliendiga. „Protsess kiireneb märgatavalt – pole vaja kuhugile minna ega eraldi e-kirju saata.“ Lisaks aitab rakendus võtta vastu kuluefektiivsemaid ning keskkonnasõbralikemaid remondiotsuseid. „Ligi 40% esiklaasivigastustest on parandatavad, kuid töökojad eelistavad sageli klaasid välja vahetada. Meie eesmärk on leida nii kliendi kui kindlustusfirma jaoks optimaalne lahendus.” Esialgu püüti katta rakenduse kaudu kogu auto analüüsi, kuid peagi otsustas tiim keskenduda klaasikahjudele, sest neid tuleb ette kõige sagedamini. „Edu võti on spetsialiseerumises – tuleb leida nišš, olla selles parim ning laieneda hiljem teistesse valdkondadesse,” selgitas Sigur, tuues paralleeli Amazoni edulooga. “Edu võti on spetsialiseerumises – tuleb leida nišš, olla selles parim ning laieneda hiljem teistesse valdkondadesse.” Kasv koostöö kaudu Viie aastaga on DriveX laienenud kaheksasse riiki, tänaste klientide hulka kuuluvad kindlustusfirmad, valitsusasutused ja liisingufirmad. „Möödunud aastal kahekordistasime käivet ja sel aastal on meil sama eesmärk. Lisaks soovime kasvatada kolmekordselt meie lahenduse kasutatavust.“ DriveX-i edu keskmes on pidev arvestamine klientide tagasisidega. „Me ei jäänud oma toodet täiuslikkuseni lihvima, vaid liikusime kiiresti turule. Kuulame kliente ning arendame oma toodet klientide tagasiside põhjal pidevalt edasi.“ Sigur rõhutab, et lisaks tehnoloogiale sõltub edu ka õigest turuletuleku strateegiast. „Ilma õige strateegiata ei piisa ka parimast tehnoloogiast.” DriveX-i jaoks on võtmerollis olnud partnerlused, näiteks koostöö Carglassiga, mis võimaldas jõuda kiiresti uutele turgudele. DriveX teeb aktiivselt koostööd ka TalTechi Intelligentsete süsteemide keskuse teadlastega. „Me alustasime laborikatsetega, et määrata pilditöötluse abil vigastuste suurust. See on keeruline probleem, sest pilt on kahemõõtmeline ja mõõtmise teostamisel puuduvad täpsed referentsobjektid. Koostöö teadlastega annab meile võimaluse luua midagi tõeliselt innovaatilist ja vajalikku,“ selgitas Sigur. Sigur peab koostööd teadusasutustega oluliseks just seetõttu, et nende kaudu on võimalik arendada uut intellektuaalset vara, patente ja teadmisi, mida oleks vaid ettevõttesisese ekspertiisiga keeruline saavutada. „Meil poleks võimalik oma laboritingimustes sedavõrd keerulisi eksperimente läbi viia, kuid teadusasutustel on vajalikud ressursid ja kogemus olemas. Teaduskoostöö on parim viis toodet testida ja turule tuua.“ “Meil poleks võimalik oma laboritingimustes sedavõrd keerulisi eksperimente läbi viia, kuid teadusasutustel on vajalikud ressursid ja kogemus olemas. Teaduskoostöö on parim viis toodet testida ja turule tuua.” Pole tulemusi, pole investeeringut Sigur tunnistab, et Eestis leidub vaid mõni üksik riskikapitalist, kes julgeb investeerida varajases faasis süvatehnoloogiasse. „Investorid tahavad näha kiireid tulemusi. Kui AI-toote turule toomine võtab aastaid, ei sobi see riskikapitalistide mudeliga kokku.“ Tema sõnul on taolised investorid harjunud rohkem investeerima klassikalistesse tarkvarateenustesse, mille turule sisenemise barjäär on madalam, kuid mis võivad vaatamata algusfaasi kiirele kasvule kaotada pikas perspektiivis oma eelise. „McKinsey (McKinsey & Company on üks maailma tuntumaid juhtimisnõustamise ettevõtteid, mis viib regulaarselt läbi rahvusvahelisi uuringuid ja analüüse – toim) . 2023. aasta uuring tõestas, et tugeva intellektuaalse vara ja kommertsstrateegiaga süvatehnoloogia-ettevõte toob kümme aastat pärast investeeringut tagasi keskmiselt 2,5 korda rohkem kapitali kui klassikalised tarkvarateenused.“ Seegi on probleem, et süvatehnoloogia määratlemine on suhteliselt subjektiivne ning mitte üheselt arusaadav. „Konservatiivsema investori jaoks on meie toode liialt keeruline, samas mõne teise, näiteks kosmose- või biotehnoloogia valdkondi toetava riskikapitali-investori jaoks vastupidi liiga lihtsakoeline.“ Tema hinnangul aitaks toetusi ja investeeringuid paremini suunata see, kui AI- ja tehnoloogiavalmiduse astmeid riiklikul tasandil selgemalt määratletaks. Siguri sõnul mõjutab AI-regulatsioon Euroopa konkurentsivõimet. „Kuigi regulatsioonid on inimkonna ohutuse ja eetilise arengu tagamiseks olulised, võib liigne raamistik panna Euroopa ettevõtted leebemate regulatsioonidega piirkondade kõrval ebasoodsasse olukorda. DriveX-i puhul on siiski enamus andmekaitse ja turvalisuse aspekte juba läbi mõeldud, mistõttu regulatsioonid meile suuri takistusi ei sea.“ “Investorid tahavad näha kiireid tulemusi. Kui AI-toote turule toomine võtab aastaid, ei sobi see riskikapitalistide mudeliga kokku.” Tulevik kuulub kohanejatele Uue põlvkonna kontekstis tähtsustab Sigur elukestvat õpet, millel on AI-ga tegelevate idufirmade jaoks määrav tähtsus. „Tehnoloogia areneb kiiresti ning edu saavutavad need, kes suudavad oma oskusi pidevalt uuendada ja oma tööd tehisaru abil efektiivsemalt teha,” selgitas ta. Järgneva viie aasta jooksul näeb Sigur suuri võimalusi AI-agentide arengus. Nende abil saab automatiseerida lihtsamaid ja ka pisut keerukamaid töid, nagu näiteks andmete kogumist, kontrolli ja kokkuvõtete tegemist, esmatasandi müügi- ja turundusülesandeid, kliendisuhtlust jms. „Praegune tehnoloogiaareng on murdeline, sest see võimaldab luua väga väikeste meeskondadega väga võimsaid ettevõtteid. Küsimus on aga selles, kuidas oma intellektuaalset vara kaitsta ja konkurentsieelist pikaajaliselt hoida.” “Tehnoloogia areneb kiiresti ning edu saavutavad need, kes suudavad oma oskusi pidevalt uuendada ja oma tööd tehisaru abil efektiivsemalt teha.”
Isiklik kokkupuude parklakõksule järgnenud bürokraatiarägastikuga andis Rauno Sigurile tõuke luua DriveX. Foto: DriveX

Isiklik kokkupuude parklakõksule järgnenud bürokraatiarägastikuga andis Rauno Sigurile tõuke luua DriveX. Foto: DriveX

DriveX on idufirma, mis leiab tehnoloogia abil praktilisi lahendusi, et lihtsustada autoõnnetustele järgnevat bürokraatiat. Väikesest liiklusintsidendist sündinud idee on tänaseks kasvanud kaheksasse riiki laienenud ettevõtteks, mis kasutab kahjude tuvastamiseks ja kulude vähendamiseks tehisintellekti.

Ettevõtte kaasasutajat ja TalTechi vilistlast Rauno Sigurit on autod paelunud juba väikesest saati. Ta meenutab nostalgiliselt, kuidas noore poisina jalgrattal ringi sõites oli ta hobiks seebikaameraga autosid pildistada. Ent tema kirg ei jäänud lapsepõlve pidama – üks täiskasvanueas juhtunud ootamatu liiklusõnnetus pani Siguri mõtlema, kuidas muuta kindlustuse ja autoremondiga seotud asjaajamine lihtsamaks ning tõhusamaks. „Mulle ei mahtunud pähe, et väike parklakõks võib nõuda nõnda palju aega ja energiat.” Just isiklik kogemus andis tõuke luua DriveX.

“Mulle ei mahtunud pähe, et väike parklakõks võib nõuda nõnda palju aega ja energiat.”

Ajasäästlik tehnoloogia

DriveX-i rakendus muudab kahjukäsitluse kiiremaks ja mugavamaks. Klient teeb telefoniga kahjustusest pildi, tehisintellekt analüüsib seda ning jagab automaatselt fotot kindlustusfirma, töökoja ja kliendiga. „Protsess kiireneb märgatavalt – pole vaja kuhugile minna ega eraldi e-kirju saata.“

Lisaks aitab rakendus võtta vastu kuluefektiivsemaid ning keskkonnasõbralikemaid remondiotsuseid. „Ligi 40% esiklaasivigastustest on parandatavad, kuid töökojad eelistavad sageli klaasid välja vahetada. Meie eesmärk on leida nii kliendi kui kindlustusfirma jaoks optimaalne lahendus.”

Esialgu püüti katta rakenduse kaudu kogu auto analüüsi, kuid peagi otsustas tiim keskenduda klaasikahjudele, sest neid tuleb ette kõige sagedamini. „Edu võti on spetsialiseerumises – tuleb leida nišš, olla selles parim ning laieneda hiljem teistesse valdkondadesse,” selgitas Sigur, tuues paralleeli Amazoni edulooga.

“Edu võti on spetsialiseerumises – tuleb leida nišš, olla selles parim ning laieneda hiljem teistesse valdkondadesse.”

DriveX-i rakendus muudab kahjukäsitluse kiiremaks ja mugavamaks. Klient teeb telefoniga kahjustusest pildi, tehisintellekt analüüsib seda ning jagab automaatselt fotot kindlustusfirma, töökoja ja kliendiga. Foto: DriveX

DriveX-i rakendus muudab kahjukäsitluse kiiremaks ja mugavamaks. Klient teeb telefoniga kahjustusest pildi, tehisintellekt analüüsib seda ning jagab automaatselt fotot kindlustusfirma, töökoja ja kliendiga. Foto: DriveX

Kasv koostöö kaudu

Viie aastaga on DriveX laienenud kaheksasse riiki, tänaste klientide hulka kuuluvad kindlustusfirmad, valitsusasutused ja liisingufirmad. „Möödunud aastal kahekordistasime käivet ja sel aastal on meil sama eesmärk. Lisaks soovime kasvatada kolmekordselt meie lahenduse kasutatavust.“

DriveX-i edu keskmes on pidev arvestamine klientide tagasisidega. „Me ei jäänud oma toodet täiuslikkuseni lihvima, vaid liikusime kiiresti turule. Kuulame kliente ning arendame oma toodet klientide tagasiside põhjal pidevalt edasi.“

Sigur rõhutab, et lisaks tehnoloogiale sõltub edu ka õigest turuletuleku strateegiast. „Ilma õige strateegiata ei piisa ka parimast tehnoloogiast.” DriveX-i jaoks on võtmerollis olnud partnerlused, näiteks koostöö Carglassiga, mis võimaldas jõuda kiiresti uutele turgudele.

DriveX teeb aktiivselt koostööd ka TalTechi Intelligentsete süsteemide keskuse teadlastega. „Me alustasime laborikatsetega, et määrata pilditöötluse abil vigastuste suurust. See on keeruline probleem, sest pilt on kahemõõtmeline ja mõõtmise teostamisel puuduvad täpsed referentsobjektid. Koostöö teadlastega annab meile võimaluse luua midagi tõeliselt innovaatilist ja vajalikku,“ selgitas Sigur.

Sigur peab koostööd teadusasutustega oluliseks just seetõttu, et nende kaudu on võimalik arendada uut intellektuaalset vara, patente ja teadmisi, mida oleks vaid ettevõttesisese ekspertiisiga keeruline saavutada. „Meil poleks võimalik oma laboritingimustes sedavõrd keerulisi eksperimente läbi viia, kuid teadusasutustel on vajalikud ressursid ja kogemus olemas. Teaduskoostöö on parim viis toodet testida ja turule tuua.“

“Meil poleks võimalik oma laboritingimustes sedavõrd keerulisi eksperimente läbi viia, kuid teadusasutustel on vajalikud ressursid ja kogemus olemas. Teaduskoostöö on parim viis toodet testida ja turule tuua.”

DriveX asutajad Rauno Sigur, Kentti Koppel ja Valter Läll. Foto: DriveX

DriveX asutajad Rauno Sigur, Kentti Koppel ja Valter Läll. Foto: DriveX

Pole tulemusi, pole investeeringut

Sigur tunnistab, et Eestis leidub vaid mõni üksik riskikapitalist, kes julgeb investeerida varajases faasis süvatehnoloogiasse. „Investorid tahavad näha kiireid tulemusi. Kui AI-toote turule toomine võtab aastaid, ei sobi see riskikapitalistide mudeliga kokku.“

Tema sõnul on taolised investorid harjunud rohkem investeerima klassikalistesse tarkvarateenustesse, mille turule sisenemise barjäär on madalam, kuid mis võivad vaatamata algusfaasi kiirele kasvule kaotada pikas perspektiivis oma eelise. „McKinsey (McKinsey & Company on üks maailma tuntumaid juhtimisnõustamise ettevõtteid, mis viib regulaarselt läbi rahvusvahelisi uuringuid ja analüüse – toim) . 2023. aasta uuring tõestas, et tugeva intellektuaalse vara ja kommertsstrateegiaga süvatehnoloogia-ettevõte toob kümme aastat pärast investeeringut tagasi keskmiselt 2,5 korda rohkem kapitali kui klassikalised tarkvarateenused.“

Seegi on probleem, et süvatehnoloogia määratlemine on suhteliselt subjektiivne ning mitte üheselt arusaadav. „Konservatiivsema investori jaoks on meie toode liialt keeruline, samas mõne teise, näiteks kosmose- või biotehnoloogia valdkondi toetava riskikapitali-investori jaoks vastupidi liiga lihtsakoeline.“ Tema hinnangul aitaks toetusi ja investeeringuid paremini suunata see, kui AI- ja tehnoloogiavalmiduse astmeid riiklikul tasandil selgemalt määratletaks.

Siguri sõnul mõjutab AI-regulatsioon Euroopa konkurentsivõimet. „Kuigi regulatsioonid on inimkonna ohutuse ja eetilise arengu tagamiseks olulised, võib liigne raamistik panna Euroopa ettevõtted leebemate regulatsioonidega piirkondade kõrval ebasoodsasse olukorda. DriveX-i puhul on siiski enamus andmekaitse ja turvalisuse aspekte juba läbi mõeldud, mistõttu regulatsioonid meile suuri takistusi ei sea.“

“Investorid tahavad näha kiireid tulemusi. Kui AI-toote turule toomine võtab aastaid, ei sobi see riskikapitalistide mudeliga kokku.”

Ligi 40% esiklaasivigastustest on Siguri sõnul parandatavad, kuid töökojad eelistavad sageli klaasid välja vahetada. DriveX eesmärk on leida nii kliendi kui kindlustusfirma jaoks optimaalne lahendus. Foto: DeiveX

Ligi 40% esiklaasivigastustest on Siguri sõnul parandatavad, kuid töökojad eelistavad sageli klaasid välja vahetada. DriveX eesmärk on leida nii kliendi kui kindlustusfirma jaoks optimaalne lahendus. Foto: DeiveX

Tulevik kuulub kohanejatele

Uue põlvkonna kontekstis tähtsustab Sigur elukestvat õpet, millel on AI-ga tegelevate idufirmade jaoks määrav tähtsus. „Tehnoloogia areneb kiiresti ning edu saavutavad need, kes suudavad oma oskusi pidevalt uuendada ja oma tööd tehisaru abil efektiivsemalt teha,” selgitas ta.

Järgneva viie aasta jooksul näeb Sigur suuri võimalusi AI-agentide arengus. Nende abil saab automatiseerida lihtsamaid ja ka pisut keerukamaid töid, nagu näiteks andmete kogumist, kontrolli ja kokkuvõtete tegemist, esmatasandi müügi- ja turundusülesandeid, kliendisuhtlust jms. „Praegune tehnoloogiaareng on murdeline, sest see võimaldab luua väga väikeste meeskondadega väga võimsaid ettevõtteid. Küsimus on aga selles, kuidas oma intellektuaalset vara kaitsta ja konkurentsieelist pikaajaliselt hoida.”

“Tehnoloogia areneb kiiresti ning edu saavutavad need, kes suudavad oma oskusi pidevalt uuendada ja oma tööd tehisaru abil efektiivsemalt teha.”