Labor, kus sünnivad homsed liikumised

09.12.2024
Labor, kus sünnivad homsed liikumised. 09.12.2024. E-sõidukite labori juht, TalTechi elektroenergeetika ja mehhatroonika instituudi kaasprofessor tenuuris Anton Rassõlkin selgitas, et labori põhieesmärk on arendada ja testida elektriliste veoajamite süsteeme. „Meie roll on tagada, et kõik süsteemid töötavad koos sujuvalt ja optimaalselt.“ Testid, mis viivad tippu Labor keskendub veoajami süsteemide testimisele ja optimeerimisele ning pakub tuge nii väikestele idufirmadele kui ka rahvusvahelistele tegijatele. Ettevõtetele pakutakse erinevaid mõõtmisteenuseid ning aidatakse arendada innovatsiooni ja tehnoloogiaid. „Tänu labori tänapäevastele seadmetele saame katsetada elektrimootoreid, akusid ja juhtimissüsteeme. Lisaks on meil võimalik modelleerida ja simuleerida elektrisõiduki komponente ja hinnata, kuidas erinevad osad reaalsetes tingimustes töötavad. Erilist rõhku paneme energiatõhususele ja töökindlusele,“ rääkis Rassõlkin. Lisaks veoelektriajami testimistele on labor väärt koostööpartner kõigile, kes tegelevad tootearendusega. Näiteks saab laboris testida välismaalt toodud komponente, et veenduda nende töökindlust ja kohalikele nõuetele vastavust. „Sageli jõuavad meie kätte seadmed, mille dokumentatsioon on puudulik või mille tegelik jõudlus erineb tootja lubatust. Meie ülesanne on selgitada, kas ja kuidas saaks neid komponente ohutult kasutada,“ rääkis Rassõlkin. Tudengivormelitest tööstuseni Labori tööl on ka hariv mõõde – noored saavad katsetada oma oskusi tudengivormeli projektides, mille raames arendatakse väiksemaid, ent üliefektiivseid mootoreid. „Tudengivormeli võistlus on suurepärane platvorm, mis annab noortele inseneridele võimaluse arendada ja testida tulevikutehnoloogiaid,“ tõi Rassõlkin esile. Tudengivormeli praegune eestvedaja Harry Aus tõdes, et e-sõidukite labor on tiimile olnud aastate jooksul hindamatu partner. “Oleme kasutanud sealset tehnoloogiat oma elektrimootorite testimiseks ja arendamiseks, mis on mänginud me edus võtmerolli,” ütles Aus. Lisaks on tudengivormeli meeskond katsetanud e-sõidukite laboris vormeli veoajamist ning jõuelektroonika laboris muundurit ehk inverterit. „E-sõidukite laboris keskendusime veoajamise (mootori ja inverteeri koostöö) katsetustele, sealhulgas kogu süsteemi efektiivsuse ja jõudluse hindamisele. Tänu kahes erinevas laboris tehtud katsetustele on valmimas meie enda inverter. Lisaks oleme laborites teinud veel ka mitmesuguseid teisi tudengivormeli auto arenguks vajalikke teste.“ Uue hooaja tudengivormeli autosse minev inverter on Ausi sõnul mitmes mõttes parem kui senine lahendus. „Selle energiakaod on märkimisväärselt väiksemad, mis tähendab suuremat aku kasutegurit ja pikemat sõiduulatust. See on oluliselt kergem ning aitab kaasa vormeli üldise kaalu vähendamisele ja sõiduki dünaamika suurendamisele. Uus disain annab meile ka vabad käed inverteeri juhtimiseks, kuna tarkvara on samuti meie enda loodud,“ ütles ta. E-sõidukite labor on olnud nii mõnegi ettevõtte oluline partner. Näiteks on laboris testitud kergelektrisõidukite mootoreid ja juhtimissüsteeme, et liikumisvahendit töökindlamaks arendada. Kuigi labor ei keskendu valmislahenduste tootmisele, hindavad partnerid kõrgelt seal testitud prototüüpe ja tehnilisi lahendusi. „Meie roll ei ole ehitada sõidukeid. Pigem oleme eksperdid ja nõustajad, kes aitavad olemasolevaid lahendusi analüüsida ja parendada,“ ütleb Rassõlkin. „Meie roll ei ole ehitada sõidukeid. Pigem oleme eksperdid ja nõustajad, kes aitavad olemasolevaid lahendusi analüüsida ja parendada.” Suur osa labori klientidest leiab tee TalTechi varasemate kontaktide kaudu. „Valdkond on kitsas, inimesed tunnevad üksteist. Sageli pöörduvad meie poole vilistlased, kellel on vaja leida oma ettevõtete probleemidele innovatiivseid lahendusi,“ lisas ta. Kuigi labor pakub teenuseid laiale sihtgrupile, ei varja Rassõlkin koostööga seotud piiranguid. Paljud kliendid eelistavad hoida oma arendusi puudutavat infot konfidentsiaalsena, kuna tegemist on konkurentsitiheda valdkonnaga. See on ka põhjus, miks labor ei avalikusta konkreetseid kliente ega koostööprojekte. Praktiline teadus, mis lahendab päris probleeme Eesti kliima seab elektrisõidukitele ja nende akusüsteemidele erakordselt kõrged nõuded – talvine temperatuur võib langeda kuni 30 miinuskraadini, mis mõjutab akude jõudlust ja laadimiskiirust ning tõusta suvel kuni 30 plusskraadini, mis võib tekitada probleeme akude ülekuumenemisega. Lisaks mõjutavad kevadise lörtsi põhjustatud libedad teed ja sügisene must jää nii sõidukite juhitavust kui ka energiatõhusust. “Meie ülesanne on aidata arendada kompetentsust, mis võimaldab optimeerida elektrisõidukite süsteeme, sealhulgas akutehnoloogiat, nii et need vastaksid kohalikele oludele,” rõhutas Rassõlkin. Laboril on suured ambitsioonid. Hetkel keskendutakse üksikute komponentide katsetamisele, kuid tulevikus on soov hakata testima realistlikes tingimustes terviklikke sõidukeid. “Meie eesmärk on näidata, et teadus ei pea olema abstraktne. See võib olla praktiline ja lahendada probleeme, mis puudutavad meid kõiki.” Kuigi labor on veel noor, on sellel suur potentsiaal kasvada oluliseks innovatsioonikeskuseks ning aidata kaasa nii rohepöördele kui ka Eesti ettevõtete konkurentsivõime tõstmisele. Rassõlkin võttis labori missiooni kokku järgmiselt: „Meie eesmärk on näidata, et teadus ei pea olema abstraktne. See võib olla praktiline ja lahendada probleeme, mis puudutavad meid kõiki.“
Laborijuht Anton Rassõlkin (vasakul) uurimisrühma doktorantidega laborikatseid ette valmistamas. Foto: Erakogu

Laborijuht Anton Rassõlkin (vasakul) uurimisrühma doktorantidega laborikatseid ette valmistamas. Foto: Erakogu

Kas teadsite, et Eestis on koht, kus testitakse ja täiustatakse elektrisõidukite keerulisemaid süsteeme? TalTechi e-sõidukite labor ühendab kaasaegse tehnoloogia ja teadlaste nutikuse, et arendada liikumisviise, mis võivad maailma muuta.

E-sõidukite labori juht, TalTechi elektroenergeetika ja mehhatroonika instituudi kaasprofessor tenuuris Anton Rassõlkin selgitas, et labori põhieesmärk on arendada ja testida elektriliste veoajamite süsteeme. „Meie roll on tagada, et kõik süsteemid töötavad koos sujuvalt ja optimaalselt.“

Testid, mis viivad tippu

Labor keskendub veoajami süsteemide testimisele ja optimeerimisele ning pakub tuge nii väikestele idufirmadele kui ka rahvusvahelistele tegijatele. Ettevõtetele pakutakse erinevaid mõõtmisteenuseid ning aidatakse arendada innovatsiooni ja tehnoloogiaid. „Tänu labori tänapäevastele seadmetele saame katsetada elektrimootoreid, akusid ja juhtimissüsteeme. Lisaks on meil võimalik modelleerida ja simuleerida elektrisõiduki komponente ja hinnata, kuidas erinevad osad reaalsetes tingimustes töötavad. Erilist rõhku paneme energiatõhususele ja töökindlusele,“ rääkis Rassõlkin.

Lisaks veoelektriajami testimistele on labor väärt koostööpartner kõigile, kes tegelevad tootearendusega. Näiteks saab laboris testida välismaalt toodud komponente, et veenduda nende töökindlust ja kohalikele nõuetele vastavust. „Sageli jõuavad meie kätte seadmed, mille dokumentatsioon on puudulik või mille tegelik jõudlus erineb tootja lubatust. Meie ülesanne on selgitada, kas ja kuidas saaks neid komponente ohutult kasutada,“ rääkis Rassõlkin.

Tudengivormelitest tööstuseni

Labori tööl on ka hariv mõõde – noored saavad katsetada oma oskusi tudengivormeli projektides, mille raames arendatakse väiksemaid, ent üliefektiivseid mootoreid. „Tudengivormeli võistlus on suurepärane platvorm, mis annab noortele inseneridele võimaluse arendada ja testida tulevikutehnoloogiaid,“ tõi Rassõlkin esile.

Tudengivormeli praegune eestvedaja Harry Aus tõdes, et e-sõidukite labor on tiimile olnud aastate jooksul hindamatu partner. “Oleme kasutanud sealset tehnoloogiat oma elektrimootorite testimiseks ja arendamiseks, mis on mänginud me edus võtmerolli,” ütles Aus.

Lisaks on tudengivormeli meeskond katsetanud e-sõidukite laboris vormeli veoajamist ning jõuelektroonika laboris muundurit ehk inverterit. „E-sõidukite laboris keskendusime veoajamise (mootori ja inverteeri koostöö) katsetustele, sealhulgas kogu süsteemi efektiivsuse ja jõudluse hindamisele. Tänu kahes erinevas laboris tehtud katsetustele on valmimas meie enda inverter. Lisaks oleme laborites teinud veel ka mitmesuguseid teisi tudengivormeli auto arenguks vajalikke teste.“

Uue hooaja tudengivormeli autosse minev inverter on Ausi sõnul mitmes mõttes parem kui senine lahendus. „Selle energiakaod on märkimisväärselt väiksemad, mis tähendab suuremat aku kasutegurit ja pikemat sõiduulatust. See on oluliselt kergem ning aitab kaasa vormeli üldise kaalu vähendamisele ja sõiduki dünaamika suurendamisele. Uus disain annab meile ka vabad käed inverteeri juhtimiseks, kuna tarkvara on samuti meie enda loodud,“ ütles ta.

E-sõidukite labor on olnud nii mõnegi ettevõtte oluline partner. Näiteks on laboris testitud kergelektrisõidukite mootoreid ja juhtimissüsteeme, et liikumisvahendit töökindlamaks arendada. Kuigi labor ei keskendu valmislahenduste tootmisele, hindavad partnerid kõrgelt seal testitud prototüüpe ja tehnilisi lahendusi. „Meie roll ei ole ehitada sõidukeid. Pigem oleme eksperdid ja nõustajad, kes aitavad olemasolevaid lahendusi analüüsida ja parendada,“ ütleb Rassõlkin.

„Meie roll ei ole ehitada sõidukeid. Pigem oleme eksperdid ja nõustajad, kes aitavad olemasolevaid lahendusi analüüsida ja parendada.”

Suur osa labori klientidest leiab tee TalTechi varasemate kontaktide kaudu. „Valdkond on kitsas, inimesed tunnevad üksteist. Sageli pöörduvad meie poole vilistlased, kellel on vaja leida oma ettevõtete probleemidele innovatiivseid lahendusi,“ lisas ta.

Kuigi labor pakub teenuseid laiale sihtgrupile, ei varja Rassõlkin koostööga seotud piiranguid. Paljud kliendid eelistavad hoida oma arendusi puudutavat infot konfidentsiaalsena, kuna tegemist on konkurentsitiheda valdkonnaga. See on ka põhjus, miks labor ei avalikusta konkreetseid kliente ega koostööprojekte.

Laborijuht Anton Rassõlkin (vasakul) uurimisrühma doktorantidega laborikatseid ette valmistamas. Foto: Erakogu

Laborijuht Anton Rassõlkin (vasakul) uurimisrühma doktorantidega laborikatseid ette valmistamas. Foto: Erakogu

Praktiline teadus, mis lahendab päris probleeme

Eesti kliima seab elektrisõidukitele ja nende akusüsteemidele erakordselt kõrged nõuded – talvine temperatuur võib langeda kuni 30 miinuskraadini, mis mõjutab akude jõudlust ja laadimiskiirust ning tõusta suvel kuni 30 plusskraadini, mis võib tekitada probleeme akude ülekuumenemisega. Lisaks mõjutavad kevadise lörtsi põhjustatud libedad teed ja sügisene must jää nii sõidukite juhitavust kui ka energiatõhusust. “Meie ülesanne on aidata arendada kompetentsust, mis võimaldab optimeerida elektrisõidukite süsteeme, sealhulgas akutehnoloogiat, nii et need vastaksid kohalikele oludele,” rõhutas Rassõlkin.

Laboril on suured ambitsioonid. Hetkel keskendutakse üksikute komponentide katsetamisele, kuid tulevikus on soov hakata testima realistlikes tingimustes terviklikke sõidukeid.

“Meie eesmärk on näidata, et teadus ei pea olema abstraktne. See võib olla praktiline ja lahendada probleeme, mis puudutavad meid kõiki.”

Kuigi labor on veel noor, on sellel suur potentsiaal kasvada oluliseks innovatsioonikeskuseks ning aidata kaasa nii rohepöördele kui ka Eesti ettevõtete konkurentsivõime tõstmisele. Rassõlkin võttis labori missiooni kokku järgmiselt: „Meie eesmärk on näidata, et teadus ei pea olema abstraktne. See võib olla praktiline ja lahendada probleeme, mis puudutavad meid kõiki.“