MarineHäkk – innovatsioon merenduse rohepöördeks

24.09.2024
MarineHäkk – innovatsioon merenduse rohepöördeks. 24.09.2024. Uuenduste kasvulava Tänavuse, juba neljandat korda toimuva MarineHäki keskmes oli Fin-Est rohekoridor – kliimaneutraalsete meretranspordilahenduste arendamine Eesti ja Soome vahel. See algatus on osa laiemast koostööst, mille raames on allkirjastatud vastastikuse mõistmise memorandum Tallinna ja Helsingi sadamate, linnade ning laevafirmade Tallink, Eckerö Line ja Viking Line vahel. Koridori eesmärk on kiirendada üleminekut kliimaneutraalsele meretranspordile, vähendades CO₂ heitmeid ning pakkudes jätkusuutlikke lahendusi reisijate ja kaupade liikumiseks. Fin-Est rohekoridori arendamine on strateegiliselt oluline, kuna Eesti ja Soome vahel liigub igal aastal ligi üheksa miljonit reisijat ja kaks miljonit sõidukit. Rohekoridor on seega otsustav samm, et vähendada laevanduse keskkonnamõjusid ja toetada Euroopa Liidu 2050. aasta kliimaneutraalsuse eesmärke. MarineHäkk toimus sellel aastal 12-tunnisena ja pakkus tudengitele ja teadlastele võimaluse töötada sadamaga seotud keskkonnaprobleemide lahendamisel. Häkatoni eestvedaja, TalTechi projektijuht Rasmus Hirtentreu rõhutas, et üritus pakub osalejatele ainulaadse võimaluse luua ja arendada ideid, mis aitavad muuta kogu merendussektorit keskkonnasõbralikumaks. Eesti Mereakadeemia direktori Roomet Leigeri sõnul on MarineHäkk oluline viis, kuidas akadeemia saab kaasa aidata rohepöörde edendamisele. Tänavu esitas Tallinna Sadam mitu ülesannet, millele osavõtjad pidid lahendusi leidma. Liiklusvoo juhtimise ja kergliiklusvahendite kasutamise parandamine sadamates, et muuta inimeste liikumine sadamaaladel sujuvamaks ja keskkonnasäästlikumaks. Jäätmete sorteerimise tõhusamaks muutmine, mis aitaks vähendada sadamates tekkinud prügikoguseid. Õhukvaliteedi mõõtmine ja analüüs, mis võimaldaks jälgida reaalajas saasteainete taset sadama territooriumil ja vähendada sadamate keskkonnamõju. Kaide materjalide vastupidavuse suurendamine, mis keskenduks uute ja kestlikumate materjalide kasutamisele sadamarajatiste ehituses. Võidutiimi lahendus: polümeerkomposiidist sulundseinad Häkatoni võidutiim pakkus välja uuendusliku lahenduse sadamate arendamiseks, mille puhul asendataks praegu kasutatavad terasest sulundseinad polümeerkomposiidist valmistatud elementidega. Need sulundseinad on loodud taaskasutatud materjalidest ja neid saab paigaldada spetsiaalse tehnoloogiaga, mille puhul jäävad ära rammimine ja vibreerimine. Komposiitmaterjalidel on oluline eelis – need on roostevabad ja nõuavad seega oluliselt vähem hooldust võrreldes teraskonstruktsioonidega. Tiimi sõnul vähendaks see lahendus sadamate ehituskulusid ja oleks keskkonnasõbralikum, vähendades ehitustegevusest tulenevat müra ja vibratsiooni mereelustikule. Võidutiimi hinnangul oleks TalTechi laboratooriumide ja teadlaste kaasabil võimalik lahendus viia arendusfaasi ja luua prototüüp, mis katsetaks komposiitmaterjalide rakendatavust sadamarajatiste ehituses. Teise koha saavutas meeskond, kes keskendus õhukvaliteedi mõõtmisele ja prognoosimisele sadamapiirkonnas. Nende lahendus kasutas hüperspektraalkaamera tehnoloogiat, mis suudab reaalajas tuvastada ja analüüsida erinevate saasteainete kontsentratsiooni õhus. See võimaldaks sadamatel kiiremini reageerida ja vähendada sadama tegevusest tulenevat õhusaastet. Eripreemia pälvis suurepärase esitluse eest aga tiim, kes pakkus välja lahendused liiklusvoogude juhtimise parendamiseks ja kergliiklusvahendite kasutamise populariseerimiseks sadamas. Tallinna Sadama keskkonnajuht Ellen Kaasik kiitis lahenduste potentsiaali, märkides, et need toetavad ettevõtte eesmärki suurendada kestlikkust sadamate arendamisel.
Eesti Mereakadeemia kommunikatsioonispetsialist
MarineHäkk 2024 võistlustiimid ja žürii | Foto: Indrek Gutmann

MarineHäkk 2024 võistlustiimid ja žürii | Foto: Indrek Gutmann

13. septembril toimus Eesti Mereakadeemia, TalTechi uusettevõtluse keskuse ja Tallinna Sadama koostöös MarineHäkk 2024 – keskkonnateemaline häkaton, mis tõi kokku tudengid, teadlased ja eksperdid, et lahendada Läänemere piirkonna keskkonnaga seotud kriitilisi probleeme.

Uuenduste kasvulava

Tänavuse, juba neljandat korda toimuva MarineHäki keskmes oli Fin-Est rohekoridor – kliimaneutraalsete meretranspordilahenduste arendamine Eesti ja Soome vahel. See algatus on osa laiemast koostööst, mille raames on allkirjastatud vastastikuse mõistmise memorandum Tallinna ja Helsingi sadamate, linnade ning laevafirmade Tallink, Eckerö Line ja Viking Line vahel. Koridori eesmärk on kiirendada üleminekut kliimaneutraalsele meretranspordile, vähendades CO₂ heitmeid ning pakkudes jätkusuutlikke lahendusi reisijate ja kaupade liikumiseks.

Fin-Est rohekoridori arendamine on strateegiliselt oluline, kuna Eesti ja Soome vahel liigub igal aastal ligi üheksa miljonit reisijat ja kaks miljonit sõidukit. Rohekoridor on seega otsustav samm, et vähendada laevanduse keskkonnamõjusid ja toetada Euroopa Liidu 2050. aasta kliimaneutraalsuse eesmärke.

MarineHäkk toimus sellel aastal 12-tunnisena ja pakkus tudengitele ja teadlastele võimaluse töötada sadamaga seotud keskkonnaprobleemide lahendamisel. Häkatoni eestvedaja, TalTechi projektijuht Rasmus Hirtentreu rõhutas, et üritus pakub osalejatele ainulaadse võimaluse luua ja arendada ideid, mis aitavad muuta kogu merendussektorit keskkonnasõbralikumaks. Eesti Mereakadeemia direktori Roomet Leigeri sõnul on MarineHäkk oluline viis, kuidas akadeemia saab kaasa aidata rohepöörde edendamisele.

Tänavu esitas Tallinna Sadam mitu ülesannet, millele osavõtjad pidid lahendusi leidma.

  • Liiklusvoo juhtimise ja kergliiklusvahendite kasutamise parandamine sadamates, et muuta inimeste liikumine sadamaaladel sujuvamaks ja keskkonnasäästlikumaks.
  • Jäätmete sorteerimise tõhusamaks muutmine, mis aitaks vähendada sadamates tekkinud prügikoguseid.
  • Õhukvaliteedi mõõtmine ja analüüs, mis võimaldaks jälgida reaalajas saasteainete taset sadama territooriumil ja vähendada sadamate keskkonnamõju.
  • Kaide materjalide vastupidavuse suurendamine, mis keskenduks uute ja kestlikumate materjalide kasutamisele sadamarajatiste ehituses.

Võidutiimi lahendus: polümeerkomposiidist sulundseinad

Häkatoni võidutiim pakkus välja uuendusliku lahenduse sadamate arendamiseks, mille puhul asendataks praegu kasutatavad terasest sulundseinad polümeerkomposiidist valmistatud elementidega. Need sulundseinad on loodud taaskasutatud materjalidest ja neid saab paigaldada spetsiaalse tehnoloogiaga, mille puhul jäävad ära rammimine ja vibreerimine.

Komposiitmaterjalidel on oluline eelis – need on roostevabad ja nõuavad seega oluliselt vähem hooldust võrreldes teraskonstruktsioonidega. Tiimi sõnul vähendaks see lahendus sadamate ehituskulusid ja oleks keskkonnasõbralikum, vähendades ehitustegevusest tulenevat müra ja vibratsiooni mereelustikule.

Võidutiimi hinnangul oleks TalTechi laboratooriumide ja teadlaste kaasabil võimalik lahendus viia arendusfaasi ja luua prototüüp, mis katsetaks komposiitmaterjalide rakendatavust sadamarajatiste ehituses.

Žürii esimees Sirle Arro ja esimese koha võitnud tiim. Vasakult Anete Pukk, Priit Aulik, Inga Zaitseva-Pärnaste, Heiko Herrman. Puuduvad: Ilmar Härg Altdorf, Erich Reinmets | Foto: Indrek Gutmann

Žürii esimees Sirle Arro ja esimese koha võitnud tiim. Vasakult Anete Pukk, Priit Aulik, Inga Zaitseva-Pärnaste, Heiko Herrman. Puuduvad: Ilmar Härg Altdorf, Erich Reinmets | Foto: Indrek Gutmann

Teise koha saavutas meeskond, kes keskendus õhukvaliteedi mõõtmisele ja prognoosimisele sadamapiirkonnas. Nende lahendus kasutas hüperspektraalkaamera tehnoloogiat, mis suudab reaalajas tuvastada ja analüüsida erinevate saasteainete kontsentratsiooni õhus. See võimaldaks sadamatel kiiremini reageerida ja vähendada sadama tegevusest tulenevat õhusaastet.

Eripreemia pälvis suurepärase esitluse eest aga tiim, kes pakkus välja lahendused liiklusvoogude juhtimise parendamiseks ja kergliiklusvahendite kasutamise populariseerimiseks sadamas.

Tallinna Sadama keskkonnajuht Ellen Kaasik kiitis lahenduste potentsiaali, märkides, et need toetavad ettevõtte eesmärki suurendada kestlikkust sadamate arendamisel.

Teise koha pälvinud tiim. Vasakult: Aleksander Rabi, Kadi Kasepõld, Ayrton Hüüs, Tarmo Post, Martin Jürise | Foto: Indrek Gutmann

Teise koha pälvinud tiim. Vasakult: Aleksander Rabi, Kadi Kasepõld, Ayrton Hüüs, Tarmo Post, Martin Jürise | Foto: Indrek Gutmann

Eriauhinna pälvinud tiim. Vasakult: Kristo Reinsalu, Caroline Aruoja, Erik Vahemäe. Puuduvad Heikki Koivisto, Jakko Rakikoinen | Foto: Indrek Gutmann

Eriauhinna pälvinud tiim. Vasakult: Kristo Reinsalu, Caroline Aruoja, Erik Vahemäe. Puuduvad Heikki Koivisto, Jakko Rakikoinen | Foto: Indrek Gutmann