AI piilub kapoti alla

30.04.2025
AI piilub kapoti alla. 30.04.2025. Praegu osaleb KindelAI Tehnopol Startup Inkubaatori kiirendis ja Zebra ScaleUp projektis. Eesmärk on arendada ja skaleerida arukat tehisassistenti, kes aitaks tuleviku mehaanikutel kiiresti ja täpselt probleemi tuumani jõuda. Kui teadmistest saab toode Aksjonov on üks neid teadlasi, kes otsustas oma teadustöö tulemused erialaartiklite maailmast välja tuua ja need päriselus rakendatavaks muuta. TalTechi vilistlasena lõpetas ta tööstusdoktorantuuri ning keskendus teemale, kuidas saaks autotööstuses parandada tehisintellekti abil inimese ja masina vahelist suhtlust. Kuigi KindelAI ei sündinud otseselt doktoritöö põhjal, oli ettevõte mõeldud sama valdkonna ja samade tehnoloogiatega tegelemiseks. Aksjonov tunnistab, et soov rakendada oma teadmisi millegi käegakatsutava loomiseks tekkis juba enne kraadi kaitsmist. Tema sõnul ei pea teaduslik uurimistöö olema tehtud isoleeritud maailmas, vaid seda võiks suunata reaalse mõjuga probleemide lahendamisele. Ta leiab, et Eestis on küll tugev teadusbaas, kuid rakenduslik mõtteviis võiks olla märksa laiemalt levinud. „Tööstusdoktorantuur on hea viis teadmistel jalad piltlikult öeldes alla saada. Sa ei tööta ju ainult akadeemilise tunnustuse nimel, vaid lahendad ka ettevõtte või tööstusharu konkreetseid probleeme.“ “Tööstusdoktorantuur on hea viis teadmistel jalad piltlikult öeldes alla saada. Sa ei tööta ju ainult akadeemilise tunnustuse nimel, vaid lahendad ka ettevõtte või tööstusharu konkreetseid probleeme.” KindelAI idee hakkas jõudsamalt idanema siis, kui Aksjonov kohtus Indrek Reimanniga – mehhaanikuga, kes oli juhtinud autoremonditöökodasid üle kümne aasta ning kellest sai ettevõtte kaasasutaja. Reimanni kogemus tõi nähtavale valdkonna valupunkti: diagnostikaprotsessid võtavad palju aega, sõltuvad mehaaniku isiklikust kogemusest ning ei ole piisavalt täpsed ega süsteemsed. Kahe mehe aruteludest sai alguse idee luua tööriist, mis aitaks mehaanikuil võtta vastu täpsemaid ja kiiremaid otsuseid. KindelAI on ettevõte, mille töös ühenduvad praktilised töökogemused ja teaduspõhine lähenemine, ning mis pakub sõidukite rikkeid tavapärasest diagnostikast kuni 200 korda kiiremini tuvastavat lahendust. Miks mitte Eestis? KindelAI sai küll alguse Eestis, kuid koduturuna nähakse pigem Ameerika Ühendriike. Eesti autoremonditurg on killustunud ja üleküllastunud – töökodasid on palju, ent tööd sageli vähe. Seetõttu ei tunne siinsed ettevõtted piisavalt suurt survet, et oma protsesse automatiseerida. Ameerikas valitseb vastupidine olukord: töökoormus on suur, mehaanikuid napib ja iga ajavõit on oluline. Seal vajatakse KindelAI lahendust märksa selgemalt. Kuid töömahust veelgi olulisem on turu mentaliteet. Euroopa turul võetakse uusi tehnoloogiaid sageli aeglasemalt kasutusele, kuna eelistatakse juba põhjalikult testitud ja standardiseeritud lahendusi. Ameerikas ollakse märksa avatumad – seal peetakse väärtuslikeks ka osaliselt valmis lahendusi, juhul kui need suudavad pakkuda praktilist kasu. Selline paindlikkus on loonud pinnase paljudele kiiretele AI-edulugudele. „USA-s suhtutakse tehisintellekti väga positiivselt. Nad ei oota täiuslikkust, vaid praktilist väärtust. Kui nad näevad, et AI aitab, siis võtavad nad selle kasutusele – isegi kui see pole veel 100% täpne,“ ütles Aksjonov. “USA-s suhtutakse tehisintellekti väga positiivselt. Nad ei oota täiuslikkust, vaid praktilist väärtust. Kui nad näevad, et AI aitab, siis võtavad nad selle kasutusele – isegi kui see pole veel 100% täpne.” Aksjonov rääkis, et tehisintellektilahendusi arendavad idufirmad äratavad investorite seas küll suurt huvi, kuid see ei tähenda, et rahastus tuleks lihtsalt. KindelAI on suhelnud juba mitmete potentsiaalsete investoritega – osa neist on ettevõttega ise ühendust võtnud, osa investoreid on ettevõte ise üles otsinud. Ootused on aga väga erinevad. Need, kelle portfell sisaldab juba generatiivse AI ettevõtteid, mõistavad valdkonna keerukust ja näevad seal võimalusi. Samas leidub ka neid, kes on harjunud panustama traditsioonilistesse SaaS-mudelitesse ega tunne end AI-sektoris kindlalt. „Investorite huvi sõltub väga palju nende senisest kogemusest ja fookusest,“ märkis Aksjonov. KindelAI ei ehita oma lahendust olemasolevatele platvormidele või pakettidele, vaid arendab kogu süsteemi ise algusest lõpuni. See tähendab, et ettevõte ei kasuta väliseid nn API-sid (ehk liideseid, mille kaudu saab „laenata“ mõne suure AI-teenuse – nagu OpenAI või Google – valmisvõimekust oma rakendusse), vaid loovad kogu loogika ja toimimise iseseisvalt. Selline lähenemine võimaldab suuremat kontrolli ja paindlikkust, kuid nõuab ka oluliselt rohkem ressursse – nii võimsat serveriarvutust kui ka kogenud arendajaid. Just selleks on KindelAI käivitanud investeerimisringi eesmärgiga kaasata 1,2 miljonit eurot, et laiendada meeskonda ja tehnoloogiat kiiremini arendada. Auto, mis oskab sinuga rääkida KindelAI testib hetkel USA, Ühendkuningriigi, Soome ja Eesti klientide peal oma lahenduse prooviversiooni. Praeguses faasis kasutavad seda mehaanikud – spetsialistid, kelle jaoks on oluline leida rikke põhjus kiiresti ja täpselt. Kuid ettevõtte tulevikunägemuses liigub tehisintellekt töökojast autosse ning lõppkasutajaks saab auto omanik. Visiooni kohaselt pole AI-mudel lihtsalt ühekordne diagnostikavahend, vaid pidev kaaslane, kes õpib autot aja jooksul üha paremini tundma – ta jälgib sõidumasina käitumismustreid, kogub andmeid ja tuvastab varakult kõrvalekaldeid. Tehisintellekt ei vasta enam ainult küsimusele „mis on viga?“, vaid pakub ka ennetavat nõu: näiteks võib ta soovitada vahetada andur välja juba siis, kui kulumismuster alles viitab lähenevale probleemile. Kui omanik reageerib kohe, võib ta pääseda saja-eurose kulutusega. Kui aga reageerida alles süsteemi tõrke korral, võib remondiarve mitmekordistuda. „Tahame, et igal autol oleks peal tark tehisreisija – keegi, kes jälgib, kuulab ja hoiatab, enne kui miski päriselt katki läheb,“ ütles Aksjonov. “Tahame, et igal autol oleks peal tark tehisreisija – keegi, kes jälgib, kuulab ja hoiatab, enne kui miski päriselt katki läheb.” Sisuliselt tähendab see, et KindelAI teeb nähtavaks selle osa autost, mis oli seni juhile justkui must kast. Veelgi enam, sama tehnoloogiat saab rakendada teistes sektorites. „Autod, laevad, lennukid, traktorid – kõik järgivad samu füüsikaseadusi. Meie lahendus ei piirdu ühe masinaga, vaid seda saab kohaldada kogu tööstusmasinate ökosüsteemile.“
KindelAI asutajad Indrek Reimann ja Andrei Aksjonov toovad tehisaru auto kapoti alla – eesmärgiga muuta diagnostika ennetavaks ja juhile nähtavaks. Foto: Erakogu

KindelAI asutajad Indrek Reimann ja Andrei Aksjonov toovad tehisaru auto kapoti alla – eesmärgiga muuta diagnostika ennetavaks ja juhile nähtavaks. Foto: Erakogu

Eesti iduettevõtte KindelAI kaasasutaja ja TalTechi vilistlane Andrei Aksjonov usub, et aeg, mil mehaanik pidi kapoti all pimeduses kompama, hakkab läbi saama. KindelAI arendab autodiagnostika-alast lahendust, mille puhul ei tee otsuseid enam kõhutunne, vaid andmetel põhinev tehisaru.

Praegu osaleb KindelAI Tehnopol Startup Inkubaatori kiirendis ja Zebra ScaleUp projektis. Eesmärk on arendada ja skaleerida arukat tehisassistenti, kes aitaks tuleviku mehaanikutel kiiresti ja täpselt probleemi tuumani jõuda.

Kui teadmistest saab toode

Aksjonov on üks neid teadlasi, kes otsustas oma teadustöö tulemused erialaartiklite maailmast välja tuua ja need päriselus rakendatavaks muuta. TalTechi vilistlasena lõpetas ta tööstusdoktorantuuri ning keskendus teemale, kuidas saaks autotööstuses parandada tehisintellekti abil inimese ja masina vahelist suhtlust.

Kuigi KindelAI ei sündinud otseselt doktoritöö põhjal, oli ettevõte mõeldud sama valdkonna ja samade tehnoloogiatega tegelemiseks. Aksjonov tunnistab, et soov rakendada oma teadmisi millegi käegakatsutava loomiseks tekkis juba enne kraadi kaitsmist. Tema sõnul ei pea teaduslik uurimistöö olema tehtud isoleeritud maailmas, vaid seda võiks suunata reaalse mõjuga probleemide lahendamisele.

Ta leiab, et Eestis on küll tugev teadusbaas, kuid rakenduslik mõtteviis võiks olla märksa laiemalt levinud. „Tööstusdoktorantuur on hea viis teadmistel jalad piltlikult öeldes alla saada. Sa ei tööta ju ainult akadeemilise tunnustuse nimel, vaid lahendad ka ettevõtte või tööstusharu konkreetseid probleeme.“

“Tööstusdoktorantuur on hea viis teadmistel jalad piltlikult öeldes alla saada. Sa ei tööta ju ainult akadeemilise tunnustuse nimel, vaid lahendad ka ettevõtte või tööstusharu konkreetseid probleeme.”

KindelAI idee hakkas jõudsamalt idanema siis, kui Aksjonov kohtus Indrek Reimanniga – mehhaanikuga, kes oli juhtinud autoremonditöökodasid üle kümne aasta ning kellest sai ettevõtte kaasasutaja. Reimanni kogemus tõi nähtavale valdkonna valupunkti: diagnostikaprotsessid võtavad palju aega, sõltuvad mehaaniku isiklikust kogemusest ning ei ole piisavalt täpsed ega süsteemsed.

Kahe mehe aruteludest sai alguse idee luua tööriist, mis aitaks mehaanikuil võtta vastu täpsemaid ja kiiremaid otsuseid. KindelAI on ettevõte, mille töös ühenduvad praktilised töökogemused ja teaduspõhine lähenemine, ning mis pakub sõidukite rikkeid tavapärasest diagnostikast kuni 200 korda kiiremini tuvastavat lahendust.

KindelAI teeb nähtavaks selle, mis seni oli peidus – tehisintellekt aitab tuvastada rikkeid enne, kui need jõuavad juhini või töökojani. Foto: Pexels

KindelAI teeb nähtavaks selle, mis seni oli peidus – tehisintellekt aitab tuvastada rikkeid enne, kui need jõuavad juhini või töökojani. Foto: Pexels

Miks mitte Eestis?

KindelAI sai küll alguse Eestis, kuid koduturuna nähakse pigem Ameerika Ühendriike. Eesti autoremonditurg on killustunud ja üleküllastunud – töökodasid on palju, ent tööd sageli vähe. Seetõttu ei tunne siinsed ettevõtted piisavalt suurt survet, et oma protsesse automatiseerida. Ameerikas valitseb vastupidine olukord: töökoormus on suur, mehaanikuid napib ja iga ajavõit on oluline. Seal vajatakse KindelAI lahendust märksa selgemalt.

Kuid töömahust veelgi olulisem on turu mentaliteet. Euroopa turul võetakse uusi tehnoloogiaid sageli aeglasemalt kasutusele, kuna eelistatakse juba põhjalikult testitud ja standardiseeritud lahendusi.

Ameerikas ollakse märksa avatumad – seal peetakse väärtuslikeks ka osaliselt valmis lahendusi, juhul kui need suudavad pakkuda praktilist kasu. Selline paindlikkus on loonud pinnase paljudele kiiretele AI-edulugudele. „USA-s suhtutakse tehisintellekti väga positiivselt. Nad ei oota täiuslikkust, vaid praktilist väärtust. Kui nad näevad, et AI aitab, siis võtavad nad selle kasutusele – isegi kui see pole veel 100% täpne,“ ütles Aksjonov.

“USA-s suhtutakse tehisintellekti väga positiivselt. Nad ei oota täiuslikkust, vaid praktilist väärtust. Kui nad näevad, et AI aitab, siis võtavad nad selle kasutusele – isegi kui see pole veel 100% täpne.”

Aksjonov rääkis, et tehisintellektilahendusi arendavad idufirmad äratavad investorite seas küll suurt huvi, kuid see ei tähenda, et rahastus tuleks lihtsalt. KindelAI on suhelnud juba mitmete potentsiaalsete investoritega – osa neist on ettevõttega ise ühendust võtnud, osa investoreid on ettevõte ise üles otsinud.

Ootused on aga väga erinevad. Need, kelle portfell sisaldab juba generatiivse AI ettevõtteid, mõistavad valdkonna keerukust ja näevad seal võimalusi. Samas leidub ka neid, kes on harjunud panustama traditsioonilistesse SaaS-mudelitesse ega tunne end AI-sektoris kindlalt. „Investorite huvi sõltub väga palju nende senisest kogemusest ja fookusest,“ märkis Aksjonov.

KindelAI ei ehita oma lahendust olemasolevatele platvormidele või pakettidele, vaid arendab kogu süsteemi ise algusest lõpuni. See tähendab, et ettevõte ei kasuta väliseid nn API-sid (ehk liideseid, mille kaudu saab „laenata“ mõne suure AI-teenuse – nagu OpenAI või Google – valmisvõimekust oma rakendusse), vaid loovad kogu loogika ja toimimise iseseisvalt. Selline lähenemine võimaldab suuremat kontrolli ja paindlikkust, kuid nõuab ka oluliselt rohkem ressursse – nii võimsat serveriarvutust kui ka kogenud arendajaid. Just selleks on KindelAI käivitanud investeerimisringi eesmärgiga kaasata 1,2 miljonit eurot, et laiendada meeskonda ja tehnoloogiat kiiremini arendada.

KindelAI asutaja Andrei Aksjonovi sõnul aitas tööstusdoktorantuur ühendada süvateadmised ja reaalelu probleemi. Foto: Erakogu

KindelAI asutaja Andrei Aksjonovi sõnul aitas tööstusdoktorantuur ühendada süvateadmised ja reaalelu probleemi. Foto: Erakogu

Auto, mis oskab sinuga rääkida

KindelAI testib hetkel USA, Ühendkuningriigi, Soome ja Eesti klientide peal oma lahenduse prooviversiooni. Praeguses faasis kasutavad seda mehaanikud – spetsialistid, kelle jaoks on oluline leida rikke põhjus kiiresti ja täpselt. Kuid ettevõtte tulevikunägemuses liigub tehisintellekt töökojast autosse ning lõppkasutajaks saab auto omanik.

Visiooni kohaselt pole AI-mudel lihtsalt ühekordne diagnostikavahend, vaid pidev kaaslane, kes õpib autot aja jooksul üha paremini tundma – ta jälgib sõidumasina käitumismustreid, kogub andmeid ja tuvastab varakult kõrvalekaldeid.

Tehisintellekt ei vasta enam ainult küsimusele „mis on viga?“, vaid pakub ka ennetavat nõu: näiteks võib ta soovitada vahetada andur välja juba siis, kui kulumismuster alles viitab lähenevale probleemile. Kui omanik reageerib kohe, võib ta pääseda saja-eurose kulutusega. Kui aga reageerida alles süsteemi tõrke korral, võib remondiarve mitmekordistuda. „Tahame, et igal autol oleks peal tark tehisreisija – keegi, kes jälgib, kuulab ja hoiatab, enne kui miski päriselt katki läheb,“ ütles Aksjonov.

“Tahame, et igal autol oleks peal tark tehisreisija – keegi, kes jälgib, kuulab ja hoiatab, enne kui miski päriselt katki läheb.”

Sisuliselt tähendab see, et KindelAI teeb nähtavaks selle osa autost, mis oli seni juhile justkui must kast.

Veelgi enam, sama tehnoloogiat saab rakendada teistes sektorites. „Autod, laevad, lennukid, traktorid – kõik järgivad samu füüsikaseadusi. Meie lahendus ei piirdu ühe masinaga, vaid seda saab kohaldada kogu tööstusmasinate ökosüsteemile.“