TalTech harib Mustamäe Riigigümnaasiumi noori valikainetega

12.03.2024
TalTech harib Mustamäe Riigigümnaasiumi noori valikainetega. 12.03.2024. Tihti öeldakse, et üks ülikool on palju laiem kui kõik need erialad, mida kooli nelja seina vahel õpetatakse. Seetõttu on ka valikainete pakkumine Mustamäe Riigigümnaasiumi 10. klasside õpilastele olnud palju laiaulatuslikum kui ainult need kursused, mida TalTechi bakalaureusetaseme õppekavadel õpetatakse või millest on lähtunud valikkursused. Koostöö sai alguse juba eelmisel kevadel ehituse ja energeetika mooduliga, millest kasvasid välja energeetika üldkursus, praktiline modelleerimine ehituses ning hoonete energiatõhusus ja sisekliima. Energeetika üldkursusel õpetati noortele energeetika põhialuseid ja elektritootmise põhiprintsiipe. Elektroenergeetika ja mehhatroonika instituudi direktori Ivo Palu sõnul oli noorte huvi teemade vastu suur ja nad olid kohal ka hiljem Unibet Arenal toimunud Positronil. Loengute ajast kippus noortel väheks jääma ja küsimusi jagus ka pärast tundide lõppu. Energeetika valikkursust andsid koolis nii instituudi õppejõud, teadurid kui ka bakalaureuse tudengid. Lisaks läbisid noored praktilise kursuse, mille käigus tuli neil joota ja LED-lampidest kokku panna jõulutuled. Toidutehnoloogia ja keemia moodulis kandis esimene valikaine nime „Põnev toidumaailm“. Lektorid sisustasid selle töötubade ja loengutega. Toidu- ja biotehnoloogia programmijuht Katrin Laos meenutab, et sügisel tehti koos õpilastega hapukapsast ja kimchi toorsalatit, valmistati ka fermenteeritud köögivilju. Sissejuhatava loengu järel tutvustati õpilastele keemia ja biotehnoloogia instituudi laboreid ja erinevaid seadmeid, räägiti kauba tundmisest ja sellest, kuidas eristada üksteisest sarnaseid toiduaineid. „Alguses olid õpilased ise tagasihoidlikud, sest nad olid ju tulnud uude kooli, aga aja jooksul hakkasid nad ka õppejõududega rohkem suhtlema,“ rääkis Laos. „Mõnes osas olid MURGi õpilased isegi julgemad kui meie enda tudengid.“ Toidutehnoloogia ja keemia moodulisse võeti vastu 15 õpilast, aga soovijaid oli üle 30. Seetõttu valiti õpilasi vastavalt sellele, kes oli oma esimeseks eelistuseks märkinud looduse mooduli ja kellel olid põhikooli loodusainetest kaasa võetud paremad tulemused. „Nad olid väga motiveeritud ja nende teadmiste tase vastas meie pakutud valikkursusele,“ tunnistas Laos. Mustamäe Riigigümnaasiumi direktor Raino Liblik ütles, et valikained annavad koolile võimaluse määratleda selgemini seda eesmärki ja fookust, mille uus riigigümnaasium on võtnud. Kooli kandideeris esimesel õppeaastal peaaegu kolm korda rohkem õpilasi, kui suudeti gümnaasiumi esimese astme kümnesse klassi vastu võtta. „Valikained rikastavad õpilaste võimalusi ja koostöös suudame pakkuda parimat valikut võimalikest ainetest koos tasemel õppejõududega,“ lausus Liblik. Kooli kasu seisneb selles, et kool ei pea ise valikaineid otsima ja õppejõudude/lektorite kompetents on kõrgem, kui kool ise üksikuid inimesi väljast värvata üritades leiaks. „Gümnaasiumidel tuleb luua sildu ja ükski gümnaasium pole varem ülikoolidega sellises mahus koostööd teinud kui MURG täna TalTechiga,“ tunnistas Liblik. „See on märgiline ja see on ka teiste gümnaasiumide tulevikuteema.“ Lisaks Tallinna Tehnikaülikoolile teeb Mustamäe Riigigümnaasium valikainete kaudu tihedamat koostööd Tallinna Majanduskooli, Sisekaitseakadeemia, Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli ja Tallinna Tööstushariduskeskusega. Tallinna Tehnikaülikooli tantsuansambli Kuljus kunstiline juht Marina Kuznetsova loodab, et järgmisel aastal käivitub rahvakultuuripärandi moodul. „Sooviksin võimalikult paljudele noortele tutvustada meie eelkäijate pärandit, sest ilma minevikuta ei ole tulevikku,“ ütles Kuznetsova. „Mida tugevamad on meie juured, seda tugevamad oleme me ise. Rahvapärimus ja pärand võivad anda noortele tuge enesearenguks ja eluspüsimiseks.“ Moodulis tutvustatakse seda, kuidas rahvapärand tekkis, kuidas tekkisid rahvarõivad ja kuidas selle juurde tulid erinevad kombed. „Tahan, et eesti noored oleksid oma esivanemate üle uhked.“ Mustamäe Riigigümnaasiumis on segarühm, kellele proovitakse koos oma rahvariided hankida. Rühm on juba ka kirjas järgmise üldlaulu ja -tantsupeo nimekirjas. Kas MURGi segarühm ka suurele peole tantsima pääseb, selgub järgmise aasta kevadel.   TalTechi pakutud valikmoodulid 2023/2024. õppeaastal MURG-ILE Ehitus ja energeetika (sh energeetika üldkursus, praktiline modelleerimine ehituses, hoonete energiatõhusus ja sisekliima) Arhitektuur (sh insenerigraafika, insenerigraafika 2D, insenerigraafika 3D) Toidutehnoloogia ja keemia (sh põnev toidumaailm, geenid meie elus, keemiline maailm) IT ja robootika (sh programmeerimise alg- ja jätkukursus, robootika) Tänane ja homne ärikeskkond (sh ärilogistika arengud, sissejuhatus ringmajandusse, tehisintellekti alused) Spordikorraldus (sh liikumise alused, spordijuhtimine, spordiürituste korraldamine) Eesti rahvakultuuri pärand (sh folkloor ja rahvalooming, rahvakombed ja -tavad, rahvakultuur). Lisaks valikained: energeetikas kasutatavad tehnoloogiad, rahatarkus, rakendusmatemaatika, transpordi ja logistika alused, jätkusuutlik iduettevõtlus, spordivigastused, rahvatants, etikett ja seltskonnatantsu algtõed, loovliikumine ja loovmäng.

Mustamäe Riigigümnaasium | Foto: Mustamäe Riigigümnaasium

Artikkel ilmus ajakirjas Mente et Manu nr. 1898

Tallinna Tehnikaülikooli õppejõud ja tudengid annavad alates 2023. aasta sügisest valikaineid vastavatud Mustamäe Riigigümnaasiumis (MURG). Esimesel õppeaastal on kokku 19 valikainet, mis ulatuvad energeetikast ja põnevast toidumaailmast kuni Eesti rahvakultuuri pärandini.

Tihti öeldakse, et üks ülikool on palju laiem kui kõik need erialad, mida kooli nelja seina vahel õpetatakse. Seetõttu on ka valikainete pakkumine Mustamäe Riigigümnaasiumi 10. klasside õpilastele olnud palju laiaulatuslikum kui ainult need kursused, mida TalTechi bakalaureusetaseme õppekavadel õpetatakse või millest on lähtunud valikkursused.

Koostöö sai alguse juba eelmisel kevadel ehituse ja energeetika mooduliga, millest kasvasid välja energeetika üldkursus, praktiline modelleerimine ehituses ning hoonete energiatõhusus ja sisekliima. Energeetika üldkursusel õpetati noortele energeetika põhialuseid ja elektritootmise põhiprintsiipe. Elektroenergeetika ja mehhatroonika instituudi direktori Ivo Palu sõnul oli noorte huvi teemade vastu suur ja nad olid kohal ka hiljem Unibet Arenal toimunud Positronil.

Loengute ajast kippus noortel väheks jääma ja küsimusi jagus ka pärast tundide lõppu. Energeetika valikkursust andsid koolis nii instituudi õppejõud, teadurid kui ka bakalaureuse tudengid. Lisaks läbisid noored praktilise kursuse, mille käigus tuli neil joota ja LED-lampidest kokku panna jõulutuled.

Toidutehnoloogia ja keemia moodulis kandis esimene valikaine nime „Põnev toidumaailm“. Lektorid sisustasid selle töötubade ja loengutega. Toidu- ja biotehnoloogia programmijuht Katrin Laos meenutab, et sügisel tehti koos õpilastega hapukapsast ja kimchi toorsalatit, valmistati ka fermenteeritud köögivilju. Sissejuhatava loengu järel tutvustati õpilastele keemia ja biotehnoloogia instituudi laboreid ja erinevaid seadmeid, räägiti kauba tundmisest ja sellest, kuidas eristada üksteisest sarnaseid toiduaineid. „Alguses olid õpilased ise tagasihoidlikud, sest nad olid ju tulnud uude kooli, aga aja jooksul hakkasid nad ka õppejõududega rohkem suhtlema,“ rääkis Laos. „Mõnes osas olid MURGi õpilased isegi julgemad kui meie enda tudengid.“

Toidutehnoloogia ja keemia moodulisse võeti vastu 15 õpilast, aga soovijaid oli üle 30. Seetõttu valiti õpilasi vastavalt sellele, kes oli oma esimeseks eelistuseks märkinud looduse mooduli ja kellel olid põhikooli loodusainetest kaasa võetud paremad tulemused. „Nad olid väga motiveeritud ja nende teadmiste tase vastas meie pakutud valikkursusele,“ tunnistas Laos.

Mustamäe Riigigümnaasiumi direktor Raino Liblik ütles, et valikained annavad koolile võimaluse määratleda selgemini seda eesmärki ja fookust, mille uus riigigümnaasium on võtnud. Kooli kandideeris esimesel õppeaastal peaaegu kolm korda rohkem õpilasi, kui suudeti gümnaasiumi esimese astme kümnesse klassi vastu võtta. „Valikained rikastavad õpilaste võimalusi ja koostöös suudame pakkuda parimat valikut võimalikest ainetest koos tasemel õppejõududega,“ lausus Liblik. Kooli kasu seisneb selles, et kool ei pea ise valikaineid otsima ja õppejõudude/lektorite kompetents on kõrgem, kui kool ise üksikuid inimesi väljast värvata üritades leiaks.

„Gümnaasiumidel tuleb luua sildu ja ükski gümnaasium pole varem ülikoolidega sellises mahus koostööd teinud kui MURG täna TalTechiga,“ tunnistas Liblik. „See on märgiline ja see on ka teiste gümnaasiumide tulevikuteema.“ Lisaks Tallinna Tehnikaülikoolile teeb Mustamäe Riigigümnaasium valikainete kaudu tihedamat koostööd Tallinna Majanduskooli, Sisekaitseakadeemia, Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli ja Tallinna Tööstushariduskeskusega.

Tallinna Tehnikaülikooli tantsuansambli Kuljus kunstiline juht Marina Kuznetsova loodab, et järgmisel aastal käivitub rahvakultuuripärandi moodul. „Sooviksin võimalikult paljudele noortele tutvustada meie eelkäijate pärandit, sest ilma minevikuta ei ole tulevikku,“ ütles Kuznetsova. „Mida tugevamad on meie juured, seda tugevamad oleme me ise. Rahvapärimus ja pärand võivad anda noortele tuge enesearenguks ja eluspüsimiseks.“

Moodulis tutvustatakse seda, kuidas rahvapärand tekkis, kuidas tekkisid rahvarõivad ja kuidas selle juurde tulid erinevad kombed. „Tahan, et eesti noored oleksid oma esivanemate üle uhked.“ Mustamäe Riigigümnaasiumis on segarühm, kellele proovitakse koos oma rahvariided hankida. Rühm on juba ka kirjas järgmise üldlaulu ja -tantsupeo nimekirjas. Kas MURGi segarühm ka suurele peole tantsima pääseb, selgub järgmise aasta kevadel.

 

TalTechi pakutud valikmoodulid 2023/2024. õppeaastal MURG-ILE

  • Ehitus ja energeetika (sh energeetika üldkursus, praktiline modelleerimine ehituses, hoonete energiatõhusus ja sisekliima)
  • Arhitektuur (sh insenerigraafika, insenerigraafika 2D, insenerigraafika 3D)
  • Toidutehnoloogia ja keemia (sh põnev toidumaailm, geenid meie elus, keemiline maailm)
  • IT ja robootika (sh programmeerimise alg- ja jätkukursus, robootika)
  • Tänane ja homne ärikeskkond (sh ärilogistika arengud, sissejuhatus ringmajandusse, tehisintellekti alused)
  • Spordikorraldus (sh liikumise alused, spordijuhtimine, spordiürituste korraldamine)
  • Eesti rahvakultuuri pärand (sh folkloor ja rahvalooming, rahvakombed ja -tavad, rahvakultuur).

Lisaks valikained: energeetikas kasutatavad tehnoloogiad, rahatarkus, rakendusmatemaatika, transpordi ja logistika alused, jätkusuutlik iduettevõtlus, spordivigastused, rahvatants, etikett ja seltskonnatantsu algtõed, loovliikumine ja loovmäng.