Kuidas olla inimesekeskne juht?

03.09.2024
Kuidas olla inimesekeskne juht?. 03.09.2024. Kersti Riispapp on TalTechi majandusteaduskonna juhtimise ja turunduse õppekava magistriõppe vilistlane, kellel on töökogemust jae- ja hulgikaubanduses üle 10 aasta. Pikaajaline töökogemus valdkonnas viis magistritöö teemani: millist juhti inimesed vajavad ja kuidas inimeste arengut väärtustades jõuda ettevõtte tulemuseesmärkideni. Riispapi magistritöö kannab pealkirja „Oskuseid ja tulemuslikkust arendava coaching’u lähenemisviiside rakendamine müügi-coaching’u mudelis Eesti toiduainetööstuses“. Töö sai alguse juhtimisvaldkonna 2021. aasta uuringust, kuhu kaasati üle 1000 juhi. Uuringust selgus, et juhid peavad inimesekeskset juhtimiskultuuri vajalikuks, kuid coaching’uga seotud koolitusi ei peeta kõige olulisemaks. Coaching valdkonnana on väga lai ja tehnikaid on erinevaid, kuid eesmärk on alati üks: aidata inimesel ennast paremini näha, et ta jõuaks enda eesmärkideni. Kersti Riispapp | Erakogu Magistritöö seob omavahel tulemuslikkust arendava coaching’u eesmärgid akadeemilises kirjanduses kirjeldatud müügi-coaching’u mudelitega. Töö eesmärk oli mõista, kuidas on oskuseid ja tulemuslikkust arendava coaching’u lähenemisviiside eesmärgid saavutatud Eesti toiduainetööstuse valdkonna müügijuhtimises, kus tooted jõuavad lõpptarbijateni jaekaubanduskettide kaudu. Uuringu peamised küsimused on järgmised: Milline on müügijuhtide arusaam coaching’ust Eesti toiduainetööstuse ettevõtetes? Kuidas on kasutatud oskuseid ja tulemuslikkust arendava coaching’u lähenemisviise Eesti toiduainetööstuse ettevõtete müügijuhtimises? Mis takistab müügijuhtidel Eesti toiduainetööstuse ettevõttes coaching’u meetodeid kasutamast? Oluline on arendada töötajate motivatsiooni Kaubandusettevõtteid iseloomustab kiire toote- ja tehnoloogiauuendus, tootearendustsüklite lühenemine, klientide ja teiste huvigruppide suurenenud ootused. Riisipapi sõnul on sellises keskkonnas tulemuste saavutamiseks oluline nii juhtide kui ka töötajate võime muutustele kiiresti reageerida ja nendega kohaneda. Toime aitab tulla inimeste usk oma võimesse leida motivatsiooni, kasutada kognitiivseid ressursse ja valida õiged tegutsemisviisid, et stressiga toime tulla. Töö uurimistulemused toovad välja, et juhtide jaoks on oluline arendada töötajate motivatsiooni, keskendudes eesmärkide seadmisele ja nende saavutamisele. Juhtide väljakutse on suurendada meeskonnaliikmete eneseanalüüsi, kasutades selleks avatud küsimusi ja aktiivset kuulamist. See nõuab juhtidelt suuremat suhtlusoskust ja kannatlikkust. Magistritööst selgub ka, et tagasisidet on lihtsam anda töö tulemustele kui näiteks käitumisele. Samuti on juhtide jaoks oluline luua toetav töökeskkond, mis soodustab õppimist ja aitab seada eesmärke. Keeruline on aga anda töötajatele rohkem vastutust oma tulemuste ja lahenduste analüüsimiseks. Magistritööga saab tutvuda TalTechi digikogus.
Juhtide jaoks on oluline arendada töötajate motivatsiooni, keskendudes eesmärkide seadmisele ja nende saavutamisele | Foto: Rasmus Jurkatam

Juhtide jaoks on oluline arendada töötajate motivatsiooni, keskendudes eesmärkide seadmisele ja nende saavutamisele | Foto: Rasmus Jurkatam

TalTechi magister Kersti Riispapp uuris, millist juhti inimesed vajavad ja kuidas inimeste arengut väärtustades jõuda ettevõtte tulemuseesmärkideni.

Kersti Riispapp on TalTechi majandusteaduskonna juhtimise ja turunduse õppekava magistriõppe vilistlane, kellel on töökogemust jae- ja hulgikaubanduses üle 10 aasta. Pikaajaline töökogemus valdkonnas viis magistritöö teemani: millist juhti inimesed vajavad ja kuidas inimeste arengut väärtustades jõuda ettevõtte tulemuseesmärkideni.

Riispapi magistritöö kannab pealkirja „Oskuseid ja tulemuslikkust arendava coaching’u lähenemisviiside rakendamine müügi-coaching’u mudelis Eesti toiduainetööstuses“. Töö sai alguse juhtimisvaldkonna 2021. aasta uuringust, kuhu kaasati üle 1000 juhi. Uuringust selgus, et juhid peavad inimesekeskset juhtimiskultuuri vajalikuks, kuid coaching’uga seotud koolitusi ei peeta kõige olulisemaks. Coaching valdkonnana on väga lai ja tehnikaid on erinevaid, kuid eesmärk on alati üks: aidata inimesel ennast paremini näha, et ta jõuaks enda eesmärkideni.

Kersti Riispapp | Erakogu
Kersti Riispapp | Erakogu

Magistritöö seob omavahel tulemuslikkust arendava coaching’u eesmärgid akadeemilises kirjanduses kirjeldatud müügi-coaching’u mudelitega. Töö eesmärk oli mõista, kuidas on oskuseid ja tulemuslikkust arendava coaching’u lähenemisviiside eesmärgid saavutatud Eesti toiduainetööstuse valdkonna müügijuhtimises, kus tooted jõuavad lõpptarbijateni jaekaubanduskettide kaudu. Uuringu peamised küsimused on järgmised: Milline on müügijuhtide arusaam coaching’ust Eesti toiduainetööstuse ettevõtetes? Kuidas on kasutatud oskuseid ja tulemuslikkust arendava coaching’u lähenemisviise Eesti toiduainetööstuse ettevõtete müügijuhtimises? Mis takistab müügijuhtidel Eesti toiduainetööstuse ettevõttes coaching’u meetodeid kasutamast?

Oluline on arendada töötajate motivatsiooni

Kaubandusettevõtteid iseloomustab kiire toote- ja tehnoloogiauuendus, tootearendustsüklite lühenemine, klientide ja teiste huvigruppide suurenenud ootused. Riisipapi sõnul on sellises keskkonnas tulemuste saavutamiseks oluline nii juhtide kui ka töötajate võime muutustele kiiresti reageerida ja nendega kohaneda. Toime aitab tulla inimeste usk oma võimesse leida motivatsiooni, kasutada kognitiivseid ressursse ja valida õiged tegutsemisviisid, et stressiga toime tulla.

Töö uurimistulemused toovad välja, et juhtide jaoks on oluline arendada töötajate motivatsiooni, keskendudes eesmärkide seadmisele ja nende saavutamisele. Juhtide väljakutse on suurendada meeskonnaliikmete eneseanalüüsi, kasutades selleks avatud küsimusi ja aktiivset kuulamist. See nõuab juhtidelt suuremat suhtlusoskust ja kannatlikkust.

Magistritööst selgub ka, et tagasisidet on lihtsam anda töö tulemustele kui näiteks käitumisele. Samuti on juhtide jaoks oluline luua toetav töökeskkond, mis soodustab õppimist ja aitab seada eesmärke. Keeruline on aga anda töötajatele rohkem vastutust oma tulemuste ja lahenduste analüüsimiseks.