Eesti filmitööstuse innovatsioonivõimekus on rahvusvahelises kontekstis märkimisväärne – meil leidub ettevõtjaid, idufirmasid ja eksperte, kes on end nii kohalikul kui ka rahvusvahelisel areenil edukalt tõestanud. Eesti ettevõtted teevad koostööd suurte filmifestivalidega, pakkudes publiku kaasamiseks ja andmete analüüsiks tehnoloogilisi lahendusi. See tõestab, et meie idufirmad suudavad luua globaalselt konkurentsivõimelisi praktikaid.
Meie filmieksperte kutsutakse esinema rahvusvahelistele konverentsidele ning nad osalevad filmifestivalide žüriides. Filmivalgustusettevõte Digital Sputnik, kuigi hetkel raskustes, tõi filmitööstusesse LED-valgustehnoloogia, mis muutis Hollywoodi valgusstandardeid ja mida on kasutatud sellistes kassahittides nagu “Rogue One: Tähesõdade lugu”, “Düün” ja “Batman”.
Meie kui väikse riigi tugevusteks on paindlikkus ja kiire reageerimine uutele trendidele, kuigi meil on ka väljakutseid – alates piiratud rahastusest ja lõpetades spetsialiseerunud talentide nappusega –, mis võivad suuremate filmiturgude taustal meie arengut takistada.
Digiriigina on Eesti tehnoloogiliselt väga nutikas ning tehnoloogia ja loovuse vaheline suhe muutub lähitulevikus veelgi tihedamaks. Tehnoloogia võib muuta filmikunsti olemust, eriti seoses virtuaal- ja liitreaalsuse ning tehisintellekti kasutuselevõtuga. Need tehnoloogiad aitavad luua interaktiivsemaid ja kaasahaaravamaid lugusid ning pakkuda publikule täiesti uusi kogemusi.
Tehisintellekt ja automatiseeritud lahendused tekitavad võimaluse muuta tootmisprotsesse optimaalsemaks ning vabastada loomeinimesi rutiinsetest ülesannetest. AI-põhised tööriistad lubavad analüüsida stsenaariume ja optimeerida montaažiprotsesse, mis annab loovmeeskondadele rohkem aega kunstilisteks valikuteks. Kuid tehisintellekt ja automatiseerimine peaksid loovust toetama, mitte asendama. Nende tõeline väärtus seisneb võimes loomingulist protsessi täiustada.
“Tehisintellekt ja automatiseerimine peaksid loovust toetama, mitte asendama. Nende tõeline väärtus seisneb võimes loomingulist protsessi täiustada.”
Eesti ettevõtted on juba tõestanud oma suutlikkust käia välja maailmatasemel lahendusi. Täna arendatakse siin uusi tehnoloogilisi võtteid, mis võimaldavad muuta virtuaalproduktsioonis stseeni objekte, kaamera nurka, valgustust ja keskkonda. Sellised lahendused annavad meie majandusele lisaväärtust ja võimaldavad pakkuda globaalselt konkurentsivõimelisi uuendusi.
Siiski vajame rohkem uuenduslikke lahendusi. Parimad ideed sünnivad just siis, kui püütakse leida vastuseid valdkonnasisestele väljakutsetele. Suur potentsiaal on meeskondadel, mis viivad kokku audiovisuaalse valdkonna eksperdid ja tehnoloogialoojad. Kui tiim kipub ühele või teisele poole kaldu, saab koosseisu aja jooksul täiendada ja arendada.
Uuenduslike lahenduste poole suunatud filmitootjad peaksid senisest enam uurima AI- ja andmeanalüüsi tööriistu, mis aitavad tõhustada tootmisprotsesse ja rikastavad loovuse väljendamist. Postproduktsiooni vallas võiksid AI- ja masinõppelahendused pakkuda automatiseeritud viise montaaži ja visuaalefektide loomiseks ning säästa sedakaudu aega ja ressursse, andes samas võimaluse keskenduda keerulisematele kunstilistele valikutele.
“Postproduktsiooni vallas võiksid AI- ja masinõppelahendused pakkuda automatiseeritud viise montaaži ja visuaalefektide loomiseks ning säästa sedakaudu aega ja ressursse, andes samas võimaluse keskenduda keerulisematele kunstilistele valikutele.”
Tehnopoli filmi- ja multimeediakiirendis saavad tuge ettevõtted, kes soovivad tuua filmitööstusesse midagi uut ja revolutsioonilist. Mentorite toel arendavad idufirmad lahendusi, mis võimaldaksid mõjutada tulevikus ka rahvusvahelist turgu.
Eestis on olemas tugev tehnoloogiline vundament, mida oleks patt kasutamata jätta. Ma usun, et meie ettevõtjatel on potentsiaali ja pealehakkamist luua uuenduslikke ja seninägematuid lahendusi, mis arendavad nii kohalikku kui ka rahvusvahelist filmi- ja multimeediatööstust.
Lugu ilmus algselt Tehnopoli lehel.