21. juunil kell 13:00 esitleti Rakett69 Teadusstuudiotes Formula Student Team Tallinna uusimat insenerisaavutust – elektrivormelit FEST25, mis kiirendab nullist sajani kõigest 1,9 sekundiga ja suudab sõita ka iseseisvalt, ilma juhita.
Mullu maailma parima tudengivormeli tiitli võitnud meeskond on oma edust selgelt innustust saanud: tänavune auto on varasemast veelgi võimekam, kuid eesmärk on jäänud samaks – püsida Euroopa ja maailma tipus.
FEST25 on valminud kuuekümne TalTechi ja Tallinna Tehnikakõrgkooli tudengi koostöös. Tegemist on nelikveolise, 170 kilogrammi kaaluva elektrivormeliga, mille tippkiirus ulatub 125 kilomeetrini tunnis ja mille aerodünaamiline survejõud tippkiirusel ületab 4000 njuutonit.
Auto eripäraks on integreeritud isejuhtivus ning meeskonna enda arendatud inverter, samuti on täielikult ümber kujundatud akupaki jahutussüsteem. „Selle inverteri kallal oleme töötanud mitu hooaega,“ selgitas tiimijuht Harry Aus. Inverter muudab akupakis salvestatud alalisvoolu vahelduvvooluks ning määrab täpselt, kui palju ja kuidas elektrit mootoritele antakse.
Tallinna tudengivormel ei ole pelgalt projekt, vaid praktiline inseneriõppe mudel. „Et teha auto üheksa kuuga valmis, läheb vaja väga head ajaplaneerimist ja meeskonnatööd,“ rõhutas Aus. Vormelit ehitamise käigus omandatakse lisaks tehnilistele teadmistele ka juhtimis-, probleemilahendus- ja projektijuhtimisoskusi – kõike seda, mida edukal inseneril tööelus vaja läheb.
Mullu saavutas tiim esikoha maailma suurimal tudengivormelivõistlusel, millest võttis ühtekokku osa 889 meeskonda. Edu pole eesmärke muutnud – uue hooaja siht on endiselt kõrge. Võistlushooaeg algab juuli teisel nädalal Hollandis, seejärel suundub meeskond Austriasse, Tšehhimaale, Saksamaale ja Itaaliasse.
„Maailma parima tiitel ei tähenda, et oleme jõudnud tippu – arenguruumi jagub ning läheme ka tänavu võitu püüdma,“ kinnitas Aus.
“Maailma parima tiitel ei tähenda, et oleme jõudnud tippu – arenguruumi jagub ning läheme ka tänavu võitu püüdma.”

Mullu saavutas tiim esikoha maailma suurimal tudengivormelivõistlusel, kus osales 889 meeskonda. Edu ei tähenda aga eesmärkide muutumist – uue hooaja siht on taas olla konkurentsivõimeline ja edukas. | Foto: FSA, Partenfelder (2024)
Rahvusvahelise haardega insenerid
Formula Student Team Tallinn on tegutsenud juba 18 aastat ning arendanud pidevalt oma tehnoloogilist võimekust ja organisatsioonilist küpsust. Iga hooaeg tähendab uue vormeli nullist ülesehitamist, kuid tegelikult ei alga töö kunagi päris tühjalt kohalt. Kõiki varasemaid arendusi, tehnilisi lahendusi ja õppetunde on süstemaatiliselt dokumenteeritud ning need võetakse järgmise meeskonnatöö aluseks.
„Kõik tehnilised lahendused ja nende põhjendused on detailselt talletatud – see võimaldab igal uuel põlvkonnal ehitada eelmise kogemuse peale, mitte alustada nullist,“ selgitas tiimijuht Harry Aus.
Tiimi vilistlaste seast leiab mitmeid rahvusvahelistes tehnoloogiaettevõtetes – näiteks Skeleton Technologiesis, Milrem Roboticsis, Comodule’is ja Cleveronis – töötavaid insenere. Mõned on jõudnud otse autospordi tippu, sealhulgas vormel 1 tiimi. Nii liitus näiteks vormel 1 tiimiga eelmise hooaja dünaamika alammeeskonna kapten Robert-Juss Soe. Samuti on tudengivormelist välja kasvanud mitmeid iduettevõtjaid ja arendusprojekte juhtivaid spetsialiste.
Igal hooajal toetab tiimi ligi sada Eesti ettevõtet. Peatoetaja on Milrem Robotics, kuldsponsorid Harju Elekter, Oshino ja GPV. Lisaks panustavad partnerid tehnilise nõu, komponentide ja erialaspetsiifilise teadmusega. Koostöö on vastastikku kasulik – ettevõtted loovad otsekontakte motiveeritud noorte inseneridega, tudengid aga saavad reaalsetest tööstusvajadustest teadmisi ja tuge.
„Sageli jõuavad meie vilistlased pärast lõpetamist just tiimi toetavate ettevõtete juurde tööle – nad lähevad sinna juba hinnatud spetsialistidena,“ kinnitas Aus.

Tudengivormel 2024 esmaesitlus | Foto: TalTech
Panus Eesti inseneeria arengusse
Kuigi Eestil puudub tugev autotööstuse traditsioon, näitab Formula Student Team Tallinn, et pühendumuse ja teadmistega on võimalik rahvusvahelises konkurentsis läbi lüüa.
Tiimijuht Harry Aus näeb projektis ka laiemat ühiskondlikku väärtust. Tema sõnul aitab tudengivormel tutvustada noortele inseneeria mitmekesisust ja luua tehnoloogiast huvitatud järelkasvu. „Inseneeria on kõikjal meie ümber – alates ehitistest kuni vormeliteni. See on valdkond, mis võimaldab siduda tehnilised teadmised loovusega,“ ütles ta.
“Inseneeria on kõikjal meie ümber – alates ehitistest kuni vormeliteni. See on valdkond, mis võimaldab siduda tehnilised teadmised loovusega.”