Eesti on võtnud aktiivse rolli kiiresti kasvavas rahvusvahelises kogukonnas, mis kannab nime Virtual Watch Tower (VWT) – algatuses, mille eesmärk on muuta globaalsete tarneahelate juhitavust ja jälgitavust.
Mitmeliigiliste transpordiahelate läbipaistvuse ja häirete haldamise vajadusest kantuna koondab VWT enda alla kaubasaatjaid, logistikateenuste pakkujaid, tehnoloogiafirmasid ja teadusasutusi kõikjalt maailmast. Alates 2023. aasta veebruaril toimunud käivitamisest on algselt 17 asutajaliikmega kogukond kasvanud tänaseks 54 partnerini, kelle hulka kuuluvad väga erinevate sektorite ja piirkondade esindajad.
Eesti Mereakadeemia osales hiljuti koos teiste Eesti transporti edendavate oluliste organisatsioonidega Tallinnas toimunud VWT võrgustumisüritusel. Üritust korraldasid Rootsi saatkond Eestis ja Rootsi uurimisinstituut RISE. Eesti on VWT ökosüsteemis juba tugevalt esindatud: sellesse panustavad aktiivselt TalTech, Tallinna Sadam ja Digilogistika Kompetentsikeskus.
Tallinna kohtumine tõi esile Eesti strateegilise tähtsuse piirkondlikus logistikapildis ning VWT taoliste koostööpõhiste digilahenduste üleilmse potentsiaali.
Üleilmse logistika keskne probleem: vähene läbipaistvus
VWT keskmes on logistikasektori universaalne probleem – keerulistes ja mitme osapoolega tarneahelates puudub sageli algusest lõpuni ulatuv nähtavus.
„Kaubasaatjatel on oma saadetiste olukorrast sageli väga piiratud ülevaade,” selgitas projekti koordinaator Kenneth Lind. „On juhtumeid, kus kaup hilineb üle kahe kuu ja keegi ei oska öelda, millal see kohale jõuab. Sellepärast me VWT käivitasimegi.”
VWT on ainulaadne algatus, kuna see lähtub kaubasaatjate vajadustest ning keskendub terminalide rollile – see võimaldab saatjatel protsessi rohkem kontrollida ning annab neile juurdepääsu infole, olgugi et austab samas iga osapoole andmejagamise piire.
Lahenduse tehniline selgroog on veebileht Virtual Watch Tower Network, mille kaudu on võimalik:
- jagada tööandmeid turvaliselt ja volituse alusel;
- vahetult koondada ning analüüsida mere-, raudtee- ja maanteetransporti kasutavate saadetiste andmeid;
- võtta aluseks struktureeritud MetroMap-mudel, mis määratleb iga tarneahela kesksed sünkroniseerimispunktid ja infovood.

VWT MetroMap kaart. Allikas: virtualwatchtower.org
Eesti roll piiriüleses ökosüsteemis
Eesti osalus VWT-s on osa laiemast eesmärgist tugevdada koostööd Läänemere regioonis, millest on saamas üha olulisem Euroopa ja Euraasia logistikasõlm.
Tallinna kohtumisel rõhutas Eesti Mereakadeemia professor Ulla Tapaninen, et Eesti on pühendunud nutikama logistika ökosüsteemi ülesehitamisele: „Globaalsed tarneahelad on liiga olulised, et mitte panustada nende läbipaistvusse. VWT annab meile lõpuks võimaluse näha kogupilti ja kontrollida paremini oma liikuvaid kaupu.”
Eesti logistikakogukonna esindaja, Forus Grupi juhatuse esimees Kalev Reiljan rõhutas omakorda, et VWT annab kohalikele ettevõtetele ja tarneahelatele väärtuslikku tuge.
Mereakadeemia jaoks on osalus VWT-s kooskõlas haridusasutuse missiooniga arendada mere- ja multimodaalse transpordiga seotud teadmisi, innovatsiooni ja digitaliseerimist – see võimaldab akadeemial panustada targema, kestlikuma ja vastupidavama logistika suunas liikuvasse globaalsesse võrgustikku.
Tallinna Sadam, Eesti suurim kauba- ja reisisadam, näeb initsiatiivis samuti strateegilist väärtust – ettevõtte 2023–2027 a. arengukava üks eesmärke on saada Läänemere kõige innovaatilisemaks sadamaks. Liitumine VWT kogukonnaga aitab luua tugevaid sidemeid teiste innovaatiliste sadamatega ning jagada sedakaudu kogemusi ja lahendada ühiselt digipöörete ning kestlikkusega seotud väljakutseid.
„VWT platvorm võimaldab tekitada kogu logistikaketiga parema ühenduse ja tõstab uute tehnoloogiliste võimaluste alast teadlikkust. Kuigi koostöö on alles algusjärgus, näeme selles suurt potentsiaali – eelkõige saame siduda olemasolevaid lahendusi, nagu eFTI või EMDE, ega pea hakkama neid nullist looma. Meie jaoks peab innovatsioon toetuma koostööle – dubleerimise asemel vajab sektor ühtseid ja tõhusaid andmevooge,” märkis Hele-Mai Metsal, Tallinna Sadama infrastruktuuri arenduse osakonna juhataja.

Tallinki laev sisenemas Tallinna Sadamasse | Foto: TalTech Mereakadeemia
VWT järgmised sammud
VWT kogukond on sisenemas uude etappi – on kavas suurendada operatiivsust ning luua sihtasutus või usaldusfond, mis hakkaks juhtima edasist arengut. Tallinna sündmusega sarnased kokkusaamised aitavad kaasata uusi partnereid – eriti Eesti-sugustes dünaamilistes logistikakeskustes.
Mikael Lind, VWT idee üks eestvedajaid ja Rootsi RISE instituudi esindaja, võttis visiooni kokku: „Me tahame luua koostööpõhise ökosüsteemi ja sihtasutuse, mis juhiks seda algatust mitte kasumi, vaid globaalse logistika huvides.”
Kuna üleilmne transport muutub üha keerukamaks ja ebastabiilsemaks, pakuvad VWT-taolised algatused paljulubavat mudelit, et kogu tarneahelasektor toetuks ühisele tarkusele ja koostööpõhisele vastupidavusele.