Eesti tudengivormeli tiim kuulutati maailma parimaks

22.01.2025
Eesti tudengivormeli tiim kuulutati maailma parimaks. 22.01.2025. Formula Student on rahvusvaheline tootearendusvõistlus, mille käigus kavandavad, ehitavad ja testivad ülikoolide meeskonnad võistlusvalmis vormelauto prototüüpi. Tiimi kapteni, TalTechi tudengi Harry Ausi sõnul on võistluse esikoht raske töö, unetute ööde ja sihikindla pühendumuse vili. „Suutsime teha silmad ette Euroopa tippülikoolide meeskondadele, tõestades, et pole neist vähimalgi määral kehvemad – pigem vastupidi,“ ütles Aus. Vaatamata sellele, et Eestis puudub autotööstus ja inseneride nappus on märgatav, näitab tudengitiimi edu, et piisava sihikindluse ja jäärapäisusega on kõik võimalik. Insenertehniline tipptase maailmalaval Tudengivormeli dünaamika eest vastutava Tallinna Tehnikakõrgkooli tudengi Robert-Juss Soe sõnul on maailma parima tudengivormeli ehitamine tõeline väljakutse. „169 kg kaaluv elektrivormel, mis kiirendab saja kilomeetrini tunnis 2,1 sekundiga ja suudab kurvides saavutada 3G külgkiirendust, nõuab Eesti inseneritudengite parimaid oskusi. Meie süsinikkiust kere kaalub vaid 18,5 kg, elektrimootorid ja aerodünaamikapakett on meeskonna enda arendatud – tulemused, mis jätsid Ferrari ja Dallara insenerid sõnatuks,“ kirjeldas Soe. Eesti tudengivormel alustas võistlustel osalemist 2006. aastal sisepõlemismootorit omava vormeliga. Viimastel aastatel on meeskond keskendunud elektrivormelitele, mis suudavad sõita nii juhiga kui ka juhita. Iga uus vormel ehitatakse varasemate kogemuste ja seatud eesmärkide põhjal, mis viib edasi nii tehnoloogilist arendust kui ka inseneriteadmisi. TalTechi õppeprorektor Hendrik Voll rõhutas tudengivormeli tähtsust tippülikoolidele. „Kui kohtusime ETH Zürichi kolleegiga, ütles ta kahte asja: nad imetlevad meie vormelitiimi, kes suutis ainsana edestada nende meeskonda, ning nad imetleme meie kõrget taset olümpiaadide korraldamisel. Need on praktilised asjad, mille järgi meid märgatakse ja hinnatakse,“ ütles Voll. Tudengivormeli projektis osalevad nii Tallinna Tehnikaülikooli kui ka Tallinna Tehnikakõrgkooli üliõpilased. Võistluse üheks osaks on vormelauto disaini, kuluaruande ja äriplaani kaitsmine autotööstuse ekspertide ees. Punkte kogutakse ka dünaamilistel aladel, mille raames hinnatakse auto töökindlust, kiirust ja võimekust. Sel aastal saavutas teise koha FH Joanneum Grazi meeskond ja kolmanda koha ETH Zürichi tiim. Ühtne meeskond viib tippu TalTechi arendusprorektori Tarmo Sildebergi sõnul sarnaneb tudengivormeli projekt rallispordiga, mõlema edu sõltub meeskonnatööst. „Sõitja üksi ei tee ilma kaardilugeja ja tehnilise tiimita midagi. Sama kehtib tudengivormeli puhul – see projekt põhineb kahe kõrgkooli üliõpilaste tihedal koostööl, praktilisel tootearendusel ja inseneriteadmiste tipptasemel. Meil on, mille üle uhke olla,“ ütles Sildeberg, tänades kõiki projekti panustajaid. Harry Aus rõhutas samuti meeskonnatunde olulisust: „Toetajate abita poleks see kõik võimalik. Kuid veelgi tähtsam on see, et taoliste saavutusteni viib ennekõike meeskonna ühine eesmärk ja koostöö. Sel hooajal oli meeskonnas rekordilised 100 liiget, sealhulgas 15 naist.“ Aus lisas, et igal aastal kaasatakse uusi tudengeid, et pakkuda järgmisele põlvkonnale praktilist kogemust ja teadmisi. FS Team Tallinn on tõestanud, et Eesti inseneriõpe ja tudengite pühendumus suudavad konkureerida maailma parimatega.
FS Team Tallinn kuulutati ülemaailmses arvestuses parimaks tudengivormeli meeskonnaks, edestades 889 tiimi | Foto: FSA, Partenfelder (2024)

FS Team Tallinn kuulutati ülemaailmses arvestuses parimaks tudengivormeli meeskonnaks, edestades 889 tiimi | Foto: FSA, Partenfelder (2024)

FS Team Tallinn kuulutati ülemaailmses arvestuses parimaks tudengivormeli meeskonnaks, edestades 889 tiimi. Kuigi Eesti tudengid on varemgi võitnud võistlusi ja toonud koju poodiumikohti, on maailma parimaks saamine olnud nende ammune unistus.

Formula Student on rahvusvaheline tootearendusvõistlus, mille käigus kavandavad, ehitavad ja testivad ülikoolide meeskonnad võistlusvalmis vormelauto prototüüpi. Tiimi kapteni, TalTechi tudengi Harry Ausi sõnul on võistluse esikoht raske töö, unetute ööde ja sihikindla pühendumuse vili.

„Suutsime teha silmad ette Euroopa tippülikoolide meeskondadele, tõestades, et pole neist vähimalgi määral kehvemad – pigem vastupidi,“ ütles Aus. Vaatamata sellele, et Eestis puudub autotööstus ja inseneride nappus on märgatav, näitab tudengitiimi edu, et piisava sihikindluse ja jäärapäisusega on kõik võimalik.

Insenertehniline tipptase maailmalaval

Tudengivormeli dünaamika eest vastutava Tallinna Tehnikakõrgkooli tudengi Robert-Juss Soe sõnul on maailma parima tudengivormeli ehitamine tõeline väljakutse. „169 kg kaaluv elektrivormel, mis kiirendab saja kilomeetrini tunnis 2,1 sekundiga ja suudab kurvides saavutada 3G külgkiirendust, nõuab Eesti inseneritudengite parimaid oskusi. Meie süsinikkiust kere kaalub vaid 18,5 kg, elektrimootorid ja aerodünaamikapakett on meeskonna enda arendatud – tulemused, mis jätsid Ferrari ja Dallara insenerid sõnatuks,“ kirjeldas Soe.

Eesti tudengivormel alustas võistlustel osalemist 2006. aastal sisepõlemismootorit omava vormeliga. Viimastel aastatel on meeskond keskendunud elektrivormelitele, mis suudavad sõita nii juhiga kui ka juhita. Iga uus vormel ehitatakse varasemate kogemuste ja seatud eesmärkide põhjal, mis viib edasi nii tehnoloogilist arendust kui ka inseneriteadmisi.

TalTechi õppeprorektor Hendrik Voll rõhutas tudengivormeli tähtsust tippülikoolidele. „Kui kohtusime ETH Zürichi kolleegiga, ütles ta kahte asja: nad imetlevad meie vormelitiimi, kes suutis ainsana edestada nende meeskonda, ning nad imetleme meie kõrget taset olümpiaadide korraldamisel. Need on praktilised asjad, mille järgi meid märgatakse ja hinnatakse,“ ütles Voll.

Tudengivormeli projektis osalevad nii Tallinna Tehnikaülikooli kui ka Tallinna Tehnikakõrgkooli üliõpilased. Võistluse üheks osaks on vormelauto disaini, kuluaruande ja äriplaani kaitsmine autotööstuse ekspertide ees. Punkte kogutakse ka dünaamilistel aladel, mille raames hinnatakse auto töökindlust, kiirust ja võimekust. Sel aastal saavutas teise koha FH Joanneum Grazi meeskond ja kolmanda koha ETH Zürichi tiim.

Tudengivormel 2024 esmaesitlus | Foto: TalTech

Tudengivormel 2024 esmaesitlus | Foto: TalTech

Ühtne meeskond viib tippu

TalTechi arendusprorektori Tarmo Sildebergi sõnul sarnaneb tudengivormeli projekt rallispordiga, mõlema edu sõltub meeskonnatööst. „Sõitja üksi ei tee ilma kaardilugeja ja tehnilise tiimita midagi. Sama kehtib tudengivormeli puhul – see projekt põhineb kahe kõrgkooli üliõpilaste tihedal koostööl, praktilisel tootearendusel ja inseneriteadmiste tipptasemel. Meil on, mille üle uhke olla,“ ütles Sildeberg, tänades kõiki projekti panustajaid.

Harry Aus rõhutas samuti meeskonnatunde olulisust: „Toetajate abita poleks see kõik võimalik. Kuid veelgi tähtsam on see, et taoliste saavutusteni viib ennekõike meeskonna ühine eesmärk ja koostöö. Sel hooajal oli meeskonnas rekordilised 100 liiget, sealhulgas 15 naist.“ Aus lisas, et igal aastal kaasatakse uusi tudengeid, et pakkuda järgmisele põlvkonnale praktilist kogemust ja teadmisi.

FS Team Tallinn on tõestanud, et Eesti inseneriõpe ja tudengite pühendumus suudavad konkureerida maailma parimatega.