Loovus pilves – TraynMe viib filmitööstuse uude ajastusse

19.05.2025
Loovus pilves – TraynMe viib filmitööstuse uude ajastusse. 19.05.2025. TraynMe sündis 2023. aasta suvel, kui tarkvarainsener ja TalTechi vilistlane Argo Käsper ning tema kolleeg Kristjan Kolbre, kes oli TalTechis ühtlasi Käsperi õppejõud, otsisid lahendust, kuidas a masinõppemudelite treenimiseks kergemini pilveserverite graafikakaarte kasutada. „Alguses keskendusime masinõppele, kuid peagi taipasime, et sarnast tehnoloogiaga saaks lihtsustada ka 3D-modelleerijate ja animaatorite tööd,“ selgitas Käsper. Ettevõtte arengus saabus pööre, kui tiimiga liitus TalTechis ärindust õppiv Mal Kubati. Kosovost pärit Kubati valis oma õpinguteks teadlikult just Eesti, sest nägi siinses startup-ökosüsteemis ideaalset võimalust, mis aitaks siseneda kiiresti tehnoloogiamaailma. Tema hüpotees osutus tõeks, sest juba paar nädalat pärast Eestisse saabumist kohtus ta  STARTERtallinna kiirendusprogrammis Käsperi ja Kolbrega ning temast sai TraynMe kolmas asutajaliige. Seal võistlusel võitis värske idu Grand Prix’ auhinna. Hiljem on TraynMe saanud tuult tiibadesse Tehnopoli Prototronist ning pääsenud tänavuse Latitude59 32 parima meeskonna hulka. Nišš AI laineharjal Kuigi maailm tormab tehisintellekti arendamise suunas, märkasid TraynMe asutajad üht olulist tühimikku. „Taipasime, et kõik keskenduvad AI-le, kuid 3D-modelleerijate ja animaatorite tööprotsessid olid jäänud ajale jalgu,“ selgitas Kubati. Loovtööstuses ringelnud  tööriistad olid sageli vananenud, keerulised ja aeglased. Neid kasutati peamiselt harjumusest, sest paremaid alternatiive lihtsalt polnud. “Taipasime, et kõik keskenduvad AI-le, kuid 3D-modelleerijate ja animaatorite tööprotsessid olid jäänud ajale jalgu.” TraynMe eesmärk on olukorda muuta ning lihtsustada renderdamist. „Konkurentide fookus on peamiselt serverite ülesseadmisel ja haldamisel, kuid meie keskendume sellele, kuidas pilvevõimsust kasutajasõbralikult rakendada,“ selgitas Käsper. TraynMe lahendus koondab stuudio arvutid ja pilveserverid ühtsesse võrku ning toimib nagu üks võimas arvuti. Selline lähenemine võimaldab keskenduda stuudiotel loovusele ja vähendab ajakadu. „Meie lahendus teeb renderdamise lihtsaks ja ligipääsetavaks – stuudiod saavad kasutada pilvevõimsust vastavalt vajadusele, ilma et peaksid muretsema keerulise seadistuse või süsteemide koordineerimise pärast,“ rõhutas Käsper. Renderdamismaailma kolm musketäri TraynMe eduloo üks põhjusi peitub ettevõtte asutajate omavahelises sünergias. Kristjan Kolbre, TalTechi külalisõppejõud ja tehnoloogiaettevõtja, tõi endaga kaasa aastatepikkuse iduettevõtluskogemuse ja akadeemilise distsipliini. „Ilma Kristjani juhtimiskogemuseta oleksime suhtunud ettevõttesse suhtunud kui kooliprojekti. Tänu temale tegime kõike algusest peale väga professionaalselt,“ tõdes Käsper. Argo Käsper, tarkvarainsener ja tehnoloogiaentusiast, keskendub tehnilise arenduse juhtimisele ja süsteemide ülesehitamisele. Mal Kubati, tiimi noorim liige, panustab energia, värske mõtlemise ja suhtlemisoskusega. Tema ülesandeks on luua suhteid klientidega ja juhtida ettevõtte müügiprotsessi. Kõige noorema ja kõige vanema asutajaliikme vahele jääb 20 aastat. „Kui me oleksime kõik samaealised, oleks meie tiim võibolla juba laiali lagunenud,“ tunnistas Käsper. “Kui me oleksime kõik samaealised, oleks meie tiim võibolla juba laiali lagunenud.” Kui TraynMe algusaegadel oli kõik põnev ja uus, siis mõistis kolmik kiirelt, et iga idufirma teekond on täis tõuse ja mõõnu. Kubati rääkis, et edu ei tule alati kiiresti ja motivatsiooni võib olla keeruline hoida. „Sellistel momentidel on oluline üksteist toetada ja rasketest aegadest läbi tirida.“ Siht Hollywoodil Iduettevõtte loomise käigus tekkis Käsperi hinnangul ka üks otsustav murdepunkt – arusaam, et ideest ja tehnoloogiast üksi ei piisa. Algselt keskendusid Käsper, Kolbre ja Kubati tarkvara arendamisele ja uskusid, et hea toode müüb end ise. Ent kui nad hakkasid stuudiotega otse suhtlema, sai neile kiiresti selgeks, et pelgalt huvi äratamisest ei piisa – tuleb jõuda konkreetse müügiküsimuseni. Käsperi väitel õppisid nad sedakaudu, et tõeliseks müügiks on vaja luua kliendisuhted, koguda tagasisidet ja esitada lõpuks ka otsustav küsimus: „Kas soovite meie toodet?“ Hetkel arendab TraynMe renderdustööriista, mida testitakse mitmes stuudios üle maailma, sealhulgas Indias, Nepalis, Poolas ja Araabia Ühendemiraatides.. „Meie eesmärk on teha koostööd pilootstuudiotega, et saada nende vajadustest vahetut tagasisidet,“ ütles Kubati. Kuid TraynMe meeskond ei jää pidama tasuta pilootprojektide juurde – nende ärimudel põhineb selgel plaanil muuta stuudiod oma klientideks. Esialgu antakse ligipääs piiratud arvule kasutajatele, kuid kui stuudiote rahulolu kasvab, peaks kiirema renderdamise vajadus tooma kaasa suurema kasutajate hulga ja tellimuste kasvu. „Kui lahendus on piisavalt hea ning see on kohandatud stuudiote töövoogudele, kavatseme loomulikult liikuda tasuliste lepingute poole,“ selgitas Kubati. Kuigi lõplikud kliendid veel puuduvad, on meeskond kindel, et nende loodud lahendus sisaldab suurt potentsiaali. „Meie esimene suur unistus on, et vähemalt üks suur hittfilm oleks loodud ja toodetud täielikult meie tehnoloogia abil – see oleks tõeline hüppelaud,“ rõhutas Käsper. “Meie esimene suur unistus on, et vähemalt üks suur hittfilm oleks loodud ja toodetud täielikult meie tehnoloogia abil – see oleks tõeline hüppelaud.” Pikemas perspektiivis sihib TraynMe aga laiemat mõju ning soovib saada renderdustehnoloogia lipulaevaks, mille lahendusi kasutavad suurimad filmistuudiod ja loovtööstuse spetsialistid kõikjal üle maailma.
TraynMe asutajad vasakult: Kristjan Kolbre, Argo Käsper ja Mal Kubati. Foto: Erakogu

TraynMe asutajad vasakult: Kristjan Kolbre, Argo Käsper ja Mal Kubati. Foto: Erakogu

3D-modelleerijad ja animaatorid on aastaid oodanud lahendust, mis vabastaks nad lõputust renderdamisest ja keerulistest seadistustest. Eesti idufirma TraynMe, mille asutasid kolm TalTechi taustaga teadlast, pakubki nutikat tarkvaralahendust, mis kiirendab loomeprotsessi ja vabastab loovtöötajad tehnilistest piirangutest.

TraynMe sündis 2023. aasta suvel, kui tarkvarainsener ja TalTechi vilistlane Argo Käsper ning tema kolleeg Kristjan Kolbre, kes oli TalTechis ühtlasi Käsperi õppejõud, otsisid lahendust, kuidas a masinõppemudelite treenimiseks kergemini pilveserverite graafikakaarte kasutada. „Alguses keskendusime masinõppele, kuid peagi taipasime, et sarnast tehnoloogiaga saaks lihtsustada ka 3D-modelleerijate ja animaatorite tööd,“ selgitas Käsper.

Ettevõtte arengus saabus pööre, kui tiimiga liitus TalTechis ärindust õppiv Mal Kubati. Kosovost pärit Kubati valis oma õpinguteks teadlikult just Eesti, sest nägi siinses startup-ökosüsteemis ideaalset võimalust, mis aitaks siseneda kiiresti tehnoloogiamaailma. Tema hüpotees osutus tõeks, sest juba paar nädalat pärast Eestisse saabumist kohtus ta  STARTERtallinna kiirendusprogrammis Käsperi ja Kolbrega ning temast sai TraynMe kolmas asutajaliige. Seal võistlusel võitis värske idu Grand Prix’ auhinna. Hiljem on TraynMe saanud tuult tiibadesse Tehnopoli Prototronist ning pääsenud tänavuse Latitude59 32 parima meeskonna hulka.

Nišš AI laineharjal

Kuigi maailm tormab tehisintellekti arendamise suunas, märkasid TraynMe asutajad üht olulist tühimikku. „Taipasime, et kõik keskenduvad AI-le, kuid 3D-modelleerijate ja animaatorite tööprotsessid olid jäänud ajale jalgu,“ selgitas Kubati. Loovtööstuses ringelnud  tööriistad olid sageli vananenud, keerulised ja aeglased. Neid kasutati peamiselt harjumusest, sest paremaid alternatiive lihtsalt polnud.

“Taipasime, et kõik keskenduvad AI-le, kuid 3D-modelleerijate ja animaatorite tööprotsessid olid jäänud ajale jalgu.”

TraynMe eesmärk on olukorda muuta ning lihtsustada renderdamist. „Konkurentide fookus on peamiselt serverite ülesseadmisel ja haldamisel, kuid meie keskendume sellele, kuidas pilvevõimsust kasutajasõbralikult rakendada,“ selgitas Käsper. TraynMe lahendus koondab stuudio arvutid ja pilveserverid ühtsesse võrku ning toimib nagu üks võimas arvuti.

Selline lähenemine võimaldab keskenduda stuudiotel loovusele ja vähendab ajakadu. „Meie lahendus teeb renderdamise lihtsaks ja ligipääsetavaks – stuudiod saavad kasutada pilvevõimsust vastavalt vajadusele, ilma et peaksid muretsema keerulise seadistuse või süsteemide koordineerimise pärast,“ rõhutas Käsper.

TraynMe meeskonna suur unistus on näha vähemalt ühte suurt hittfilmi, mis on loodud ja toodetud täielikult nende tehnoloogia abil. Kaugemaks sihiks on aga saada renderdustehnoloogia lipulaevaks, mida kasutavad suurimad filmistuudiod üle maailma. Foto: Unsplash

TraynMe meeskonna suur unistus on näha vähemalt ühte suurt hittfilmi, mis on loodud ja toodetud täielikult nende tehnoloogia abil. Kaugemaks sihiks on aga saada renderdustehnoloogia lipulaevaks, mida kasutavad suurimad filmistuudiod üle maailma. Foto: Unsplash

Renderdamismaailma kolm musketäri

TraynMe eduloo üks põhjusi peitub ettevõtte asutajate omavahelises sünergias. Kristjan Kolbre, TalTechi külalisõppejõud ja tehnoloogiaettevõtja, tõi endaga kaasa aastatepikkuse iduettevõtluskogemuse ja akadeemilise distsipliini. „Ilma Kristjani juhtimiskogemuseta oleksime suhtunud ettevõttesse suhtunud kui kooliprojekti. Tänu temale tegime kõike algusest peale väga professionaalselt,“ tõdes Käsper.

Argo Käsper, tarkvarainsener ja tehnoloogiaentusiast, keskendub tehnilise arenduse juhtimisele ja süsteemide ülesehitamisele. Mal Kubati, tiimi noorim liige, panustab energia, värske mõtlemise ja suhtlemisoskusega. Tema ülesandeks on luua suhteid klientidega ja juhtida ettevõtte müügiprotsessi. Kõige noorema ja kõige vanema asutajaliikme vahele jääb 20 aastat. „Kui me oleksime kõik samaealised, oleks meie tiim võibolla juba laiali lagunenud,“ tunnistas Käsper.

“Kui me oleksime kõik samaealised, oleks meie tiim võibolla juba laiali lagunenud.”

Kui TraynMe algusaegadel oli kõik põnev ja uus, siis mõistis kolmik kiirelt, et iga idufirma teekond on täis tõuse ja mõõnu. Kubati rääkis, et edu ei tule alati kiiresti ja motivatsiooni võib olla keeruline hoida. „Sellistel momentidel on oluline üksteist toetada ja rasketest aegadest läbi tirida.“

Siht Hollywoodil

Iduettevõtte loomise käigus tekkis Käsperi hinnangul ka üks otsustav murdepunkt – arusaam, et ideest ja tehnoloogiast üksi ei piisa. Algselt keskendusid Käsper, Kolbre ja Kubati tarkvara arendamisele ja uskusid, et hea toode müüb end ise. Ent kui nad hakkasid stuudiotega otse suhtlema, sai neile kiiresti selgeks, et pelgalt huvi äratamisest ei piisa – tuleb jõuda konkreetse müügiküsimuseni. Käsperi väitel õppisid nad sedakaudu, et tõeliseks müügiks on vaja luua kliendisuhted, koguda tagasisidet ja esitada lõpuks ka otsustav küsimus: „Kas soovite meie toodet?“

Hetkel arendab TraynMe renderdustööriista, mida testitakse mitmes stuudios üle maailma, sealhulgas Indias, Nepalis, Poolas ja Araabia Ühendemiraatides.. „Meie eesmärk on teha koostööd pilootstuudiotega, et saada nende vajadustest vahetut tagasisidet,“ ütles Kubati.

Kuid TraynMe meeskond ei jää pidama tasuta pilootprojektide juurde – nende ärimudel põhineb selgel plaanil muuta stuudiod oma klientideks. Esialgu antakse ligipääs piiratud arvule kasutajatele, kuid kui stuudiote rahulolu kasvab, peaks kiirema renderdamise vajadus tooma kaasa suurema kasutajate hulga ja tellimuste kasvu. „Kui lahendus on piisavalt hea ning see on kohandatud stuudiote töövoogudele, kavatseme loomulikult liikuda tasuliste lepingute poole,“ selgitas Kubati.

Kuigi lõplikud kliendid veel puuduvad, on meeskond kindel, et nende loodud lahendus sisaldab suurt potentsiaali. „Meie esimene suur unistus on, et vähemalt üks suur hittfilm oleks loodud ja toodetud täielikult meie tehnoloogia abil – see oleks tõeline hüppelaud,“ rõhutas Käsper.

“Meie esimene suur unistus on, et vähemalt üks suur hittfilm oleks loodud ja toodetud täielikult meie tehnoloogia abil – see oleks tõeline hüppelaud.”

Pikemas perspektiivis sihib TraynMe aga laiemat mõju ning soovib saada renderdustehnoloogia lipulaevaks, mille lahendusi kasutavad suurimad filmistuudiod ja loovtööstuse spetsialistid kõikjal üle maailma.