Unicorn Squad: tüdrukud ei taha ehitada ainult roboteid, vaid muuta kogu maailma

30.10.2025
Unicorn Squad: tüdrukud ei taha ehitada ainult roboteid, vaid muuta kogu maailma. 30.10.2025. „Tüdrukud tahavad, et nende tegevusel oleks laiem mõju – et nad parandaksid maailma,“ rõhutas Koser. Unicorn Squad sündis 2018. aastal Viimsis, Miiduranna külas ning selle algatasid Taavi ja Kersti Kotka, kes tundsid puudust kohast, toetavast keskkonnast, kus tüdrukud saaksid tegeleda tehnoloogia ja robootikaga. Toona käis üle kogu Eesti robootikaringides vaid üks tüdruk iga kümne poisi kohta. Sama muster kandus edasi tööturule, mille tehnoloogiasektoris püsis naiste osakaal pikalt 20 protsendi juures. Sellest kasvas välja missioon – tuua tüdrukud rohkem nähtavale ja anda neile tehnoloogiamaailmas läbilöömiseks võrdsed võimalused. „Alustasime seitsmeteistkümne tüdrukuga ja tahtsime näha, kuidas meeldib neile tehnoloogia ja inseneeria, kui sellest võrrandist võtta välja poisid,“ meenutas Koser. Inseneeriaõpe igasse Eestimaa nurka Unicorn Squadi põhiprogramm on mõeldud 8–13-aastastele tüdrukutele ning seda saab viia läbi ükskõik kus – koolis, huvikoolis, raamatukogus või kogukonnakeskuses. Vaja on vaid juhendajat ja uudishimulike tüdrukute gruppi. Kõik muu – juhendid, videomaterjalid, töövahendid ja tugi – tuleb Unicorn Squadilt. „Pole tähtis, kas oled Hiiumaal või Võrus – tunde saab viia läbi täpselt samal tasemel kui mõnes Tallinna koolis,“ ütles Koser. Programm jaguneb kuueks kursuseks ja kestab soovi korral kuni kolm aastat. Et aga katta põhiprogrammi ja ülikooli astumise vahele jäävat aega, loodi koostöös TalTechiga gümnaasiumitüdrukutele suunatud Unicorn Pro, mis pakub praktilist ja süvendatud inseneeriaõpet. Programm koosneb neljast põhjalikust moodulist, milleks on e-poe loomine, droonide ehitamine ja lennutamine, robootika ning päikesepaneelide süsteemid. „Kõik need projektid on ülimalt praktilised, need eeldavad, et käed pandaks külge,“ kirjeldas Koser. Tüdrukud ehitavad nullist valmis e-poe, droonimoodulis tuleb droon omal jõul kokku panna ja seadistada ning seda lennutada, robootikas aga programmeeritakse sensoritega varustatud autot. Õpe toimub enamasti kooliprogrammi raames valikainena. „Gümnaasiumitüdrukutel on väga tihe õppegraafik, mistõttu peab programm moodustama  koolipäeva loomuliku osa – vastasel juhul ei jää selleks lihtsalt aega,“ selgitas Koser. „Alustasime seitsmeteistkümne tüdrukuga ja tahtsime näha, kuidas meeldib neile tehnoloogia ja inseneeria, kui sellest võrrandist võtta välja poisid.” Huvi tuleb tekitada enne 11. eluaastat Koser viitas peagi avalikustatavale uuringule, millest selgus, et tüdrukute inseneeriahuvi kujunema välja üsna varakult – sageli enne 11. eluaastat. Kui selleks ajaks puudub tehnoloogiaga positiivne kokkupuude, on hiljem palju keerulisem vastavat häälestatust tekitada. Samuti selgus, et tüdrukute motivatsiooni mõjutab oluliselt ettevõtmiste tähendus. „Tüdrukud tahavad, et nende tegevusel oleks laiem mõju – et nad saaksid osaleda mõne suurema, globaalse probleemi lahendamisel,“ ütles Koser. Just sotsiaalne aspekt eristab neid sageli poistest, kes keskenduvad sageli tehnilisele väljakutsele. Uuring tõi esile ka segagruppide kitsaskohad: tüdrukud kipuvad seal jääma passiivsematesse rollidesse. „Sageli juhtub, et tüdrukud sorteerivad klotse või teevad esitlusi, samal ajal kui poisid saavad ehitada süsteemi ennast,“ selgitas Koser. Ainult tüdrukutele suunatud rühmades saavad nad proovida kõiki rolle ja kogeda mistahes rollis eduelamust. Analüüsi peamise järelduse kohaselt nõuab edukas kaasamine pikaajalist ja järjepidevat lähenemist. Ühekordsed töötoad tekitavad küll elevust, kuid ei suuda muuta hoiakuid. Püsiva mõju saavutavad vähemalt poole aasta pikkused programmid, mis annavad osalejatele ette selge arengu- ja jätkutee. Samuti selgus uuringust, kuivõrd oluline on tüdrukutele perekonna toetus ja juhatus. „Erilist rõhku tuleb panna emadele, kes suunavad sageli tüdrukute huvisid ja õpivalikuid.“ Tibude lugemiseks on veel vara – Unicorn Squadi mõju ülikoolide inseneeria- ja tehnoloogiaõppele saab hinnata alles mõne aasta pärast, sest esimesed osalenud pole veel gümnaasiumi lõpetanud. „Meie kõige vanem ükssarvik on praegu 12. klassis. Alles siis, kui nad hakkavad astuma ülikooli, võime näha, milliseid erialasid nad tegelikult valivad.“ „Tüdrukud tahavad, et nende tegevusel oleks laiem mõju – et nad saaksid osaleda mõne suurema, globaalse probleemi lahendamisel.“
Unicorn Squad sündis 2018. aastal Viimsis, Miiduranna külas ning selle algatasid Taavi ja Kersti Kotka, kes tundsid puudust kohast, toetavast keskkonnast, kus tüdrukud saaksid tegeleda tehnoloogia ja robootikaga. Fotol Unicorn Squadi tegevjuht Liis Koser. Foto: Jürgen Randma

Unicorn Squad sündis 2018. aastal Viimsis, Miiduranna külas ning selle algatasid Taavi ja Kersti Kotka, kes tundsid puudust kohast, toetavast keskkonnast, kus tüdrukud saaksid tegeleda tehnoloogia ja robootikaga. Fotol Unicorn Squadi tegevjuht Liis Koser. Foto: Jürgen Randma

Üle 5000 Eesti tüdruku on tänu Unicorn Squadi nimelisele liikumisele saanud endale praktilise tehnoloogiakogemuse. Liikumise tegevjuht Liis Koser ütles TalTechi inseneriakadeemia konverentsil, et tüdrukud ei otsi tehnoloogiaringist ainult võimalust „käsi külge panna“, vaid tahavad, et nende tegevusel oleks ka laiem tähendus ja mõju.

„Tüdrukud tahavad, et nende tegevusel oleks laiem mõju – et nad parandaksid maailma,“ rõhutas Koser.

Unicorn Squad sündis 2018. aastal Viimsis, Miiduranna külas ning selle algatasid Taavi ja Kersti Kotka, kes tundsid puudust kohast, toetavast keskkonnast, kus tüdrukud saaksid tegeleda tehnoloogia ja robootikaga. Toona käis üle kogu Eesti robootikaringides vaid üks tüdruk iga kümne poisi kohta.

Sama muster kandus edasi tööturule, mille tehnoloogiasektoris püsis naiste osakaal pikalt 20 protsendi juures. Sellest kasvas välja missioon – tuua tüdrukud rohkem nähtavale ja anda neile tehnoloogiamaailmas läbilöömiseks võrdsed võimalused. „Alustasime seitsmeteistkümne tüdrukuga ja tahtsime näha, kuidas meeldib neile tehnoloogia ja inseneeria, kui sellest võrrandist võtta välja poisid,“ meenutas Koser.

Inseneeriaõpe igasse Eestimaa nurka

Unicorn Squadi põhiprogramm on mõeldud 8–13-aastastele tüdrukutele ning seda saab viia läbi ükskõik kus – koolis, huvikoolis, raamatukogus või kogukonnakeskuses. Vaja on vaid juhendajat ja uudishimulike tüdrukute gruppi. Kõik muu – juhendid, videomaterjalid, töövahendid ja tugi – tuleb Unicorn Squadilt. „Pole tähtis, kas oled Hiiumaal või Võrus – tunde saab viia läbi täpselt samal tasemel kui mõnes Tallinna koolis,“ ütles Koser. Programm jaguneb kuueks kursuseks ja kestab soovi korral kuni kolm aastat.

Et aga katta põhiprogrammi ja ülikooli astumise vahele jäävat aega, loodi koostöös TalTechiga gümnaasiumitüdrukutele suunatud Unicorn Pro, mis pakub praktilist ja süvendatud inseneeriaõpet. Programm koosneb neljast põhjalikust moodulist, milleks on e-poe loomine, droonide ehitamine ja lennutamine, robootika ning päikesepaneelide süsteemid.

„Kõik need projektid on ülimalt praktilised, need eeldavad, et käed pandaks külge,“ kirjeldas Koser. Tüdrukud ehitavad nullist valmis e-poe, droonimoodulis tuleb droon omal jõul kokku panna ja seadistada ning seda lennutada, robootikas aga programmeeritakse sensoritega varustatud autot.

Õpe toimub enamasti kooliprogrammi raames valikainena. „Gümnaasiumitüdrukutel on väga tihe õppegraafik, mistõttu peab programm moodustama  koolipäeva loomuliku osa – vastasel juhul ei jää selleks lihtsalt aega,“ selgitas Koser.

„Alustasime seitsmeteistkümne tüdrukuga ja tahtsime näha, kuidas meeldib neile tehnoloogia ja inseneeria, kui sellest võrrandist võtta välja poisid.”

Unicorn Squadi põhiprogramm on mõeldud 8–13-aastastele tüdrukutele ning seda saab viia läbi ükskõik kus – koolis, huvikoolis, raamatukogus või kogukonnakeskuses. Vaja on vaid juhendajat ja uudishimulike tüdrukute gruppi. Kõik muu – juhendid, videomaterjalid, töövahendid ja tugi – tuleb Unicorn Squadilt. Foto: Unicorn Squad

Unicorn Squadi põhiprogramm on mõeldud 8–13-aastastele tüdrukutele ning seda saab viia läbi ükskõik kus – koolis, huvikoolis, raamatukogus või kogukonnakeskuses. Vaja on vaid juhendajat ja uudishimulike tüdrukute gruppi. Kõik muu – juhendid, videomaterjalid, töövahendid ja tugi – tuleb Unicorn Squadilt. Foto: Unicorn Squad

Huvi tuleb tekitada enne 11. eluaastat

Koser viitas peagi avalikustatavale uuringule, millest selgus, et tüdrukute inseneeriahuvi kujunema välja üsna varakult – sageli enne 11. eluaastat. Kui selleks ajaks puudub tehnoloogiaga positiivne kokkupuude, on hiljem palju keerulisem vastavat häälestatust tekitada.

Samuti selgus, et tüdrukute motivatsiooni mõjutab oluliselt ettevõtmiste tähendus. „Tüdrukud tahavad, et nende tegevusel oleks laiem mõju – et nad saaksid osaleda mõne suurema, globaalse probleemi lahendamisel,“ ütles Koser. Just sotsiaalne aspekt eristab neid sageli poistest, kes keskenduvad sageli tehnilisele väljakutsele.

Uuring tõi esile ka segagruppide kitsaskohad: tüdrukud kipuvad seal jääma passiivsematesse rollidesse. „Sageli juhtub, et tüdrukud sorteerivad klotse või teevad esitlusi, samal ajal kui poisid saavad ehitada süsteemi ennast,“ selgitas Koser. Ainult tüdrukutele suunatud rühmades saavad nad proovida kõiki rolle ja kogeda mistahes rollis eduelamust.

Analüüsi peamise järelduse kohaselt nõuab edukas kaasamine pikaajalist ja järjepidevat lähenemist. Ühekordsed töötoad tekitavad küll elevust, kuid ei suuda muuta hoiakuid. Püsiva mõju saavutavad vähemalt poole aasta pikkused programmid, mis annavad osalejatele ette selge arengu- ja jätkutee.

Samuti selgus uuringust, kuivõrd oluline on tüdrukutele perekonna toetus ja juhatus. „Erilist rõhku tuleb panna emadele, kes suunavad sageli tüdrukute huvisid ja õpivalikuid.“

Tibude lugemiseks on veel vara – Unicorn Squadi mõju ülikoolide inseneeria- ja tehnoloogiaõppele saab hinnata alles mõne aasta pärast, sest esimesed osalenud pole veel gümnaasiumi lõpetanud. „Meie kõige vanem ükssarvik on praegu 12. klassis. Alles siis, kui nad hakkavad astuma ülikooli, võime näha, milliseid erialasid nad tegelikult valivad.“

„Tüdrukud tahavad, et nende tegevusel oleks laiem mõju – et nad saaksid osaleda mõne suurema, globaalse probleemi lahendamisel.“